Shahbazi, Rasoul (2019) The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Quality of life, coping strategies, Emotion Regulation and Mental Health Caregivers Chronic psychical patients. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
2561584_9909c5ad-4a97-4a73-a811-4d3d6f80e622.pdf Download (548kB) |
Abstract
Research Aim:Objective: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on quality of life, coping styles, emotional adjustment and mental health of chronic mental health caregivers. Research method:The present study is a pre-post-test design with control group. The statistical population of this study was the caregivers of chronic psychiatric patients in Ardabil city in the year 1398 from which30 women were selected by convenience sampling and randomly divided into experimental and control groups. To collect data, the World Health Organization Quality of Life Questionnaire, Billings and Mouse Coping Style Questionnaire, Shoot Emotion Regulation Questionnaire, and General Health Scale in two stages before and after the test were used. Data were analyzed using Levin's inferential statistics tests for homogeneity of variances and multivariate analysis of covariance using SPSS 25 software. Findings: Analysis of variance covariance data showed that the scores of quality of life, coping styles, emotion regulation and mental health of chronically mentally ill patients, pre-test and post-test groups were significantly different (P = 0.01). Conclusion:Conclusion: The results of this study indicate that acceptance and commitment therapy can enhance the components of quality of life, mental health and be effective in choosing adaptive coping styles and emotion regulation of chronic mental health caregivers. Because it provides cognitive flexibility, mindfulness and lack of judgment, it makes the person look at the problems with a more favorable view and focus on the present. Therefore, it is recommended that clinicians use this treatment to reduce care problems.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برکیفیت زندگی، شیوه های مقابله ای، تنظیم هیجانی و سلامت روان سرپرستان بیماران روانی مزمن | ||||||
Persian Abstract: | هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برکیفیت زندگی، شیوه های مقابله ای، تنظیم هیجانی و سلامت روان سرپرستان بیماران روانی مزمنبود. روششناسی پژوهش:پژوهش حاضر از نوع ازمایش با طرح پیش ازمون- پس ازمون با گروه کنترل می باشد. جامعه اماری این پژوهش سرپرستان بیماران روانی مزمن شهر اردبیل در سال 1398 بودند که از بین انها تعداد 30 نفر زن به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ازمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع اوری داده ها از پرسشنامه های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، پرسشنامه شیوه های مقابله ای بیلینگز و موس، پرسشنامه تنظیم هیجان شوت و مقیاس سلامت عمومی در دو مرحله پیش ازمون و پس ازمون استفاده گردیده است. برای تجزیه تحلیل داده ها از ازمون های اماراستنباطی لوین برای همگنی واریانس ها و تحلیل کواریانس چند متغیره، به کمک نرم افزار SPSS 25 استفاده گردید. یافتهها:تحلیل داده های کواریانس متغیره نشان داد که نمرات کیفیت زندگی، شیوه های مقابله ای، تنظیم هیجان و سلامت روان سرپرستان بیماران روانی مزمن، گروه ازمایش در مرحله پیش ازمون و پس ازمون در سطح )01/0P=)تفاوت دارد. نتیجهگیری:نتایج این پژوهش حاکی از ان است درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند مولفه های کیفیت زندگی، سلامت روان را افزایش و در انتخاب شیوه های مقابله ای سازگارانه و تنظیم هیجان سرپرستان بیماران روانی مزمن موثر باشد. زیرا این درمان با ایجاد انعطاف پذیری شناختی، ذهن اگاهی و عدم قضاوت باعث می شود که فرد به مشکلات، با دید مطلوب تری بنگرد و تمرکزش بر زمان حال باشد. از این رو توصیه می شود متخصصان در مراکز بالینی از این درمان برای کاهش مشکلات مراقبتی استفاده کنند. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 31 May 2020 08:20 | ||||||
Last Modified: | 31 May 2020 08:20 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11428 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |