Phenomenology of symmetry in Islamic Art of Architecture mosques(case-study:the cathedral mosque of Dezful)

Farokhi Eisvand, Samaneh and Afkhami, Behrouz and Shahbazi shiran, Habib (2016) Phenomenology of symmetry in Islamic Art of Architecture mosques(case-study:the cathedral mosque of Dezful). Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (پدیدارشناسی تقارن در هنر معماری مساجد اسلامی (مطالعه موردی: مسجد جامع دزفول))
Samaneh Farokhi Eisvand.pdf

Download (391kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The basis of human thought is basically receiving different emotions from the environment that arise as a result of human interaction with nature. The basis of the creation of a work of art is thought and the use of mental imagery. The subject of symmetry is one of the important subjects whether in conventional styles of Architecture and or in modern styles, which specifically and significantly is in all of the outer volumes and inner spaces and causes create visual and spiritual effects in the audience through creating proportion and beauty in space. In fact, symmetry is a pleasant aesthetic quality which is admired during the history and particularly in works of Architecture. Various types of symmetry can be found in nature among plants, animals, and even humans that many of present shapes in Art of Architecture have been taken from them. Therefore, at first in this research, will explain and investigate the phenomenological method which is considered as a research method. In the following, art and including Islamic art will explain in terms of aesthetics. Then, symmetry will survey as a part of the geometry and as one of the most important used elements in art particularly in the art of Islamic architecture. It is hoped that the students will be more familiar with the artistic, scientific and religious concept of symmetry and will be diligent to discover more facts in the line with this area.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: پدیدارشناسی تقارن در هنر معماری مساجد اسلامی (مطالعه موردی: مسجد جامع دزفول)
Persian Abstract: اصولاً اساس تفکر انسانی دریافت احساسات مختلف از محیط اطراف می¬باشد که در نتیجه تعامل انسان با طبیعت به وجود می¬آید. پایه و اساس خلق یک اثر هنری، تفکر و به کارگیری تخیلات ذهنی است. یکی از مباحث مهم در معماری چه در سبک¬های سنتی معماری و چه در سبک¬های مدرن، مبحث تقارن است که در همه¬ی حجم¬های خارجی و فضاهای داخلی به طور مشخص و قابل توجه وجود دارد و از طریق ایجاد تناسب و زیبایی در فضا، باعث ایجاد تأثیرات بصری و روحی در مخاطب می¬گردد. در واقع تقارن یک کیفیت زیبایی¬شناسانه خوشایند است که در طول تاریخ و به خصوص در آثار معماری ستوده شده است. در طبیعت انواع مختلفی از تقارن را می¬توان در میان گیاهان، حیوانات و حتی انسان مشاهده کرد که بسیاری از اشکال موجود در هنر معماری از آن¬ها برگرفته شده¬اند. در این پژوهش، در ابتدا روش پدیدارشناسی که به عنوان روش تحقیق در نظر گرفته شده، توضیح و بررسی می¬شود. در ادامه هنر و از جمله هنر اسلامی تبیین و از نظر زیبایی¬شناسی توضیح داده می¬شود. سپس تقارن به عنوان جزئی از هندسه و به عنوان یکی از مهم¬ترین عناصر به کارگرفته شده در هنر به ویژه هنر معماری اسلامی مورد بررسی قرار می¬گیرد. مسجد جامع دزفول که به عنوان مطالعه موردی این پژوهش در نظر گرفته شده با استفاده از این چهارچوب نظری بدین منظور مورد بررسی پدیدارشناسانه قرار می¬گیرد. امید است که دانشجویان با مفهوم هنری، علمی و مذهبی تقارن، اهمیت و کیفیت زیبایی-شناسی آن و همچنین دلایل به کارگیری این پدیده در هنر معماری بیشتر آشنا شده و در راستای کشف حقایق بیشتر در این زمینه کوشا باشند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Afkhami, BehrouzUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Shahbazi shiran, HabibUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Date Deposited: 21 Oct 2018 13:03
Last Modified: 12 Dec 2018 16:55
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1144

Actions (login required)

View Item View Item