Comparison of executive function, emotional, emotional, and alexithymia in addicted people methadone treated with normal counterparts

Mozaffari, Seyedeh Kobra (2019) Comparison of executive function, emotional, emotional, and alexithymia in addicted people methadone treated with normal counterparts. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
4_5890755613075441515.pdf

Download (681kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim:Drug addiction is a major social phenomenon that can threaten the security of society and families. Root study and its effective factors can help in preventing the prevalence of this maladaptive phenomenon. Therefore, the present study was conducted to compare the executive function, emotional-emotional nature and Alexithymia with addicted people methadone treatment with normal counterparts. Research method:This descriptive and causal-comparative study was carried out as a transient study. The statistical population of this study was all addicts who were treated at Shafa Hospital in Ardabil. 40 of them were selected as sample by available sampling method and 40 people from normal people were matched in terms of age, education, economic situation. To collect data, Wisconsin Card Scale Test Questionnaire, Composite Emotional Scale, and Alexithymia Toronto Scale were used. Data were analyzed using one-variable ANOVA and SPSS-20 software. FindingsOne-way variance analysis showed that there was a significant difference between the mean score of executive function, emotional-emotional state and Alexithymia in addicted people with methadone treatment with normal counterpart. Conclusion:The results of this study indicate that methadone-treated addicts have lower scores in the performance scales, emotional-emotional and Alexithymia scores higher than the control group. Therefore, it is necessary to examine this Factors to be taken into account in this regard, the families of people undergoing methadone treatment and all organs associated with the maintenance and rehabilitation of these individuals can be more aware of and using educational programs and related psychotherapy (individual, group therapy, family Treatment, and social counseling), to addicts to retrieve emotional restraint ability, Cognitive flexibility, autonomy, emotional restraint and adaptive strategies to assist, As well as preventing the spread of addiction in the community, there will be trainings related to controlling non-referenced materials from lower ages in schools and training centers.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقایسه کارکرد اجرایی، سرشت عاطفی- هیجانی و الکسی تایمیا در افراد معتادتحت درمان متادون با همتایان عادی
Persian Abstract: هدف:پژوهش حاضر با هدفمقایسه کارکرد اجرایی، سرشت عاطفی- هیجانی و الکسی تایمیا در افراد معتادتحت درمان متادون با همتایان عادی انجام گرفته است. روش‌شناسی پژوهش:اين پژوهش توصيفي و از نوع علّي-مقايسه اياستكهصورتگذشته‌نگرصورتگرفت. جامعه¬ی آماری پژوهش حاضر را کلیه معتادین تحت درمان در کلینیک ترک اعتیاد شفاء شهر اردبیل بود. که 40 نفربه عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و 40نفر نیز از افراد عادی به لحاظ سن، تحصیلات، وضعیت اقتصادی همتا شدند. برایجمع‌آوریداده‌ها از پرسشنامه‌های آزمون دسته‌بندی کارت¬های ویسکانسین، مقیاس مرکب سرشت عاطفی هیجان مقیاس آلکسی تایمیا تورنتو استفاده شد. داده‌هایجمع‌آوری شده با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس تک متغیری و نرم افزارSPSS-20تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها:نتایج تحلیل واریانسیک متغیره نشان داد که تفاوت آماریمعنی‌داری بین میانگین نمره کارکرد اجرایی، سرشت عاطفی- هیجانی و الکسی تایمیا در افراد معت تحت درمان متادون با همتایان عادی وجود دارد. نتیجه‌گیری:پژوهش پیش رو بیانگر آن است که معتادان تحت درمان متادون، در مقیاسهای کارکرد اجرایی، نمره کمتر و در سرشت عاطفی- هیجانی و الکسی تایمیا نمرات بالاتری نسبت به گروه گواه کسب کرده‌اند؛ بنابراین، ضروری است به بررسی این عوامل پرداخته شود تا با اطلاع در این خصوص، خانواده های افراد تحت درمان متادون و همه¬ی ارگان¬های مرتبط با نگهداری و بازتوانی این افر بتوانند با آگاهی بیشتر و با استفاده از برنامه‌های آموزشی و درمان ِ های روانی مرتبط (فردی، گروه درمانی، خانواده درمانی، و مشاوره¬ی اجتماعی)، به افراد معتاد برای بازیابی توانایی بازداری هیجانی،انعطاف‌پذیری شناختی، خودگردانی، مهار هیجانی و راهبردهای انطباقییاری برسانند و همچنین برای پیش گیری از گسترش سوءمصرف مواد در جامعه، آموزشهای مرتبط بر کنترل عدم گرایش به مواد از سنین پایین تر در مدارس و مراکز آموزش ارائه شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sadri Damirchi, EsmaeelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 06 Jun 2020 08:46
Last Modified: 06 Jun 2020 08:46
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11457

Actions (login required)

View Item View Item