The content analysis of fifth grade sciences experimental book based on Merrill design pattern in the academic year 1394-95

Mohammadsharifi yarijane sofla, Samameh and Khalegkhah, Ali and Moradi, Masuod (2016) The content analysis of fifth grade sciences experimental book based on Merrill design pattern in the academic year 1394-95. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر اساس الگوی طراحی مریل در سال تحصیلی 95ـ‌1394)
Samameh Mohammadsharifi yarijane sofla.pdf

Download (405kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This research depend on descriptive research and it is applied. Select the all content of fifth grade sciences experimental book that is being taught in academic year 1394-95, for example, is not required to sampling. In this research matches statitics society, also. Because all content including text and images and expriments been analysed in the book mentioned. All content of fifth grad science experimantal book been analysed by Merrill elements, principles and criteria instructional design models. This research is looking for response to five key questioans.Quantitative analysis was performed by using Indicators of descriptive statistics, including frequency percent, draw charts and draw tow-dimensional table according Merrill instructional design models, and the following results has been achieved after analysing data:1- Content of book will pay to creating and developing knowledge concepts.2- Content of book designed with the aim of creating level of performance discovery and innovation. 3- Initial persentation content of book have the most correspondence in the section presentation Merrill instructional design models, also. In section practice have correspondence Merrill instructional design models, but is not desirable, in the section assessment does not match with mentioned pattern.4- The method secondary presentation of content book designed matching Merrill instructional design in acceptable level.5- In case study book designing ir respected only three principle,Isolation, Divergence and Difficulty level, and Matching there is not.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر اساس الگوی طراحی مریل در سال تحصیلی 95ـ‌1394
Persian Abstract: این پژوهش در گروه پژوهش‌های توصیفی و از نوع کاربردی می‌باشد و به دلیل انتخاب کل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی که در سال تحصیلی 95ـ‌1394 در حال تدریس می‌باشد، بعنوان نمونه، نیاز به روش نمونه‌گیری نبوده بنابراین، در این تحقیق نمونه بر جامعه آماری منطبق است. زیرا تمامی محتوا شامل متن و آزمایش‌ها و تصاویر و ... در کتاب مذکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در روش گردآوری اطلاعات نیز کل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی به وسیله عناصر و اصول و معیارهای الگوی طراحی آموزشی مریل مورد تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به 5 سؤال اساسی بوده است. تجزیه و تحلیل کمی با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی شامل درصد، فراوانی، رسم نمودار و رسم جداول دوبعدی طبق الگوی طراحی آموزشی مریل انجام گرفت و پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها نتایج ذیل بدست آمده است: 1ـ ‌محتوای کتاب بیشتر به ایجاد و توسعه دانش مفاهیم می‌پردازد. 2ـ‌ محتوای کتاب بیشتر با هدف ایجاد سطح عملکرد کشف و ابداع طراحی شده است. 3ـ‌ نحوه ارائه اولیه محتوای کتاب در قسمت ارائه با الگوی طراحی آموزشی مریل بیشترین مطابقت را دارد همچنین در قسمت تمرین با الگوی مریل مطابقت دارد ولی در حد مطلوب نیست ولی در قسمت ارزیابی با الگوی مذکور مطابقتی ندارد. 4ـ‌ نحوه ارائه ثانویه محتوای کتاب مطابق با الگوی طراحی آموزشی مریل طراحی شده است. 5ـ ‌در طراحی کتاب مورد بررسی از چهار اصل پیشنهادی مریل فقط سه اصل تفکیک و تنوع و اصل سطح‌دشواری در سطح مورد قبول (100%) رعایت شده است و به اصل همتاسازی هیچ توجهی نشده است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Khalegkhah, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moradi, MasuodUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 21 Oct 2018 13:04
Last Modified: 21 Oct 2018 13:04
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1147

Actions (login required)

View Item View Item