The Relationship between Professinal Ethics and Personality Traits of Sports Coaches

Rouhnavaz, Samira (2019) The Relationship between Professinal Ethics and Personality Traits of Sports Coaches. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
final rouhnavaz-1.pdf

Download (830kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between personality traits and dimensions and professional ethics in sport coaches in Ardabil province. The purpose of this study is descriptive-correlational in terms of purpose, and in terms of data collection. The statistical population of the study consisted of all sports instructors in Ardabil province with 154 individuals in the academic year of 1977-2008. Of them, 140 were selected by simple random sampling. Required data were collected using two standard questionnaires (professional ethics and personality traits with confirmed validity and reliability, respectively: 0.93 and 0.96, respectively) and were collected at two descriptive levels (frequency, percentage, mean and standard deviation). Descriptive and inferential (Pearson correlation coefficient) were described and analyzed .The results showed that there was a significant relationship between professional ethics and personality traits (anger, extraversion, adaptation, openness, organizational duty). There is a meaningful relationship between professionalism (responsibility, honesty, fairness, respect for others, compassion for others, respect for, loyalty).

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی ارتباط اخلاق حرفه ای و ویژگی¬های شخصیتی مربیان ورزشی
Persian Abstract: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه میان ویژگی ها و ابعاد شخصیتی و اخلاق حرفه ای در سطح مربیان ورزشی استان اردبیل طراحی گردیده بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه¬ی گردآوری داده¬ها، از نوع توصيفي- همبستگی بود. جامعه¬ی آماری پژوهش شامل کلیه مربیان ورزشی استان اردبیل به تعداد 154 نفر در سال تحصیلی 98- 1397 بوده که از بین آنها، 140 نفر به شیوه¬ی تصادفی ساده به عنوان نمونه¬ انتخاب شدند. داده های لازم با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد( اخلاق حرفه ای و ویژگی های شخصیتی با روایی تأیید شده و پایایی به ترتیب: 93/0 و 96/0 جمع آوری و در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) توصیف و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بین اخلاق حرفه ای با مولفه های ویژگی شخصیتی(رنجوری، برونگرایی، تطابق، گشودگی، وظیفه سازمانی)رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین هریک از مولفه های اخلاق حرفه ای (مسئولیت پذیری،صادق بودن،عدالت و انصاف، احترام به دیگران،همدردی با دیگران،رعایت احترام،وفاداری)رابطه معناداری وجود دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Azizian Kohan, NasrinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moharramzadeh, MehrdadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Date Deposited: 06 Jun 2020 08:54
Last Modified: 06 Jun 2020 08:54
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11475

Actions (login required)

View Item View Item