the effect of trauma-focused cognitive behavioral therapy and narrative exposure therapy methods on decrease behavioral- emotinal problems of adolescents with post traumatic stress disorder symptoms

Rajabi, Saeed and Abolghasemi, Abbas and Mikaeili, Niloofar and Narimani, Mohammad (2017) the effect of trauma-focused cognitive behavioral therapy and narrative exposure therapy methods on decrease behavioral- emotinal problems of adolescents with post traumatic stress disorder symptoms. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی روش¬های رفتار درمانی شناختی متمرکز بر تروما و روایت درمانی مواجهه-ای بر کاهش مشکلات رفتاری- هیجانی نوجوانان دارای نشانه¬های استرس پس از سانحه)
Saeed Rajabi.pdf

Download (790kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study aims determine the effectiveness of trauma-focused cognitive behavioral therapy and narrative exposure therapy methods on decrease behavioral- emotinal problems of adolescents with post traumatic stress disorder symptoms. This research was an quasi-experimental one with plan of pre-test post-test control group. The statistical universe of this research consisted of all from grade seven and eight male students of Kermanshah city in academic year of 2014-2015. The sample was 60 male with post traumatic stress disorder symptoms identified from among students assigned to the two groups experimental and one control group. Data were collected using the The Children,s Impact of Event Scale-Revised, Strengths and Difficulties Questionnaire, Self-Reported Delinquency-Problem Behavior Frequency Scale and Depression, Anxiety and Stress Scale. The research data results were analyzed using the methods of Multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Multivariate analysis of covariance showed that the trauma-focused cognitive behavioral therapy and narrative exposure therapy significantly dicrease behavioral- emotinal problems in the experimental group (P<0.05). Also The results of post hoc test showed that the experimental groups' mean scores in all studied variables was significantly low than that of the control group. results of showed there is no significant difference among treatment groups in terms of effectiveness of These variables in components. These results suggest that the trauma-focused cognitive behavioral therapy and narrative exposure therapy methods could adjust post traumatic stress disorder symptoms in the Adolescents. In fact, these trainings emphasize treating PTSD through teaching essential skills such and important implications as regards the education and mental health of Adolescents. Keywords:trauma-focused cognitive behavioral therapy, narrative exposure therapy, behavioral- emotinal problems, post traumatic stress disorder & adolescents

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: اثربخشی روش¬های رفتار درمانی شناختی متمرکز بر تروما و روایت درمانی مواجهه-ای بر کاهش مشکلات رفتاری- هیجانی نوجوانان دارای نشانه¬های استرس پس از سانحه
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی رفتار درمانی شناختی متمرکز بر تروما و روایت درمانی مواجهه-ای بر کاهش مشکلات رفتاری- هیجانی نوجوانان دارای نشانه¬های استرس پس از سانحه بود. روش این تحقیق نیمه تجربی و از نوع پیش¬آزمون و پس¬آزمون چند گروهی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش¬آموزان دارای نشانه¬های استرس پس از سانحه پسر پایه¬های هفتم و هشتم مدارس دولتی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 94-93 تشکیل دادند. نمونه این پژوهش شامل 60 دانش¬آموز پسر دارای نشانه¬های استرس پس از سانحه بود که از میان دانش¬آموزان با تشخیص PTSD انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار داده شدند. برای جمع¬آوری داده¬ها از مقیاس تأثیر حوادث کودکان، مصاحبه بالینی ساختار یافته، پرسشنامه توانایی¬ها و مشکلات، مقیاس DASS-21 و مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری- بزهکاری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رفتار درمانی شناختی متمرکز بر تروما و روایت درمانی مواجهه¬ای نسبت به گروه گواه به طور معنی¬داری بر کاهش مشکلات رفتاری- هیجانی اثربخش بوده¬اند (05/0>p). همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد میانگین نمرات گروه¬های آزمایشی در متغیرهای مورد مطالعه به طور معناداری کمتر از گروه کنترل بود. نتایج نشان داد که بين گروه¬هاي درماني از لحاظ اثر بخشي بر متغیرهای مذکور در تمام مولفه¬ها تفاوت معناداري وجود ندارد. این نتایج حاکی است که رفتار درمانی شناختی متمرکز بر تروما و روایت درمانی مواجهه¬ای می¬تواند نشانه¬های استرس پس از سانحه نوجوانان را تعدیل نماید. این یافته¬ها تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی نوجوانان ارائه می¬کنند. کليد واژه: رفتار درمانی شناختی، روایت درمانی، مشکلات رفتاری/ هیجانی، استرس پس از سانحه.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abolghasemi, AbbasUNSPECIFIED
Mikaeili, NiloofarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 21 Oct 2018 13:21
Last Modified: 21 Oct 2018 13:21
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1148

Actions (login required)

View Item View Item