Mohammadi, Saeide (2019) Relation beetwen Childhood Abuse and Burden Feeling and Suicide Ideation Mediate by Distress Tolerance. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
final mohamadi.pdf Download (536kB) |
Abstract
Research Aim: Given the high prevalence of suicide, especially among youth and college students, as well as the damages that childhood abuse can cause in the future, as well as the relationship between burden feeling and intolerant of suicidal ideation, this study aimed to determine the pattern of childhood abuse and Feeling overwhelmed with suicidal ideation was mediated by tolerance for disorder. Research method: The method of this study is descriptive and correlational studies. The statistical population is all students living in dormitory of Mohaghegh Ardabili University in the academic year 2018-2019. Using multistage random sampling, 250 students residing in dormitories were selected and participated in this study. Descriptive statistics (frequency percentage, mean, standard deviation) were used for data analysis and hypothesis testing, and structural equation modeling was used to test the model. Findings: The validity of the research measurement tool was confirmed by confirmatory factor analysis (CFA) technique. The results showed that childhood abuse and burden feeling have a direct effect on suicidal ideation. Childhood abuse and abuse also have a direct effect on suicidal thoughts mediated by tolerance disorder. Conclusion: Based on the results, it can be concluded that 1- Child abuse can have a potential impact on suicidal ideation, so that with increasing child abuse, the tendency to suicidal thoughts also increases. 2-Suicidal thoughts also increase as the feeling of being burdened increases. 3- child abuse has a significant effect on burden feeling. As child abuse increases, so does child abuse. 4- The feeling of being burdened affects the tolerance of perturbation, and this effect is inverfe and negative, that is, as the burden feeling increases, the turbulence tolerance between the studied sample decreases.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | رابطه سوءاستفاده دوره کودکی و احساس بار بودن در افکار خودکشی: با نقش میانجی تحمل آشفتگی | ||||
Persian Abstract: | هدف: با توجه به شیوع بالای خودکشی مخصوصاً در جوانان و قشر دانشججویان و نیج آسجی هجایی کجه سوءاستفاده دوره کودکی در آینده میتواند ایجاد کند و نیج ارتبجا احسجاس بجار بجودن و عجدم تحمجل آشفتگی با افکار خودکشی، این پژوهش باهدف تعیین الگوی سوء استفاده دوران کجودکی و احسجاس بجار بودن با افکار خودکشی با میانجیگری تحمل آشفتگی انجام گردید. روششناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است؛ جامعجه آمجاری تمامی دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 98 - 1397 میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، تعداد 250 دانشجوی ساکن خوابگاه انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. جهت تج یهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از آمار توصجیفی ددرصجد فراوانجی، میجانگین، انحراف معیار( و برای آزمون مدل از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: اعتبار اب ار سنجش پژوهش از طریق تکنیک تحلیل عاملی تأییدی د CFA ( مجورد تاییجد قرار گرفت. نتایج نشان دادند کجه سوءاسجتفاده دوران کجودکی و احسجاس بجار بجودن روی افکجار خودکشی اثر مستقیم دارند. همچنین احساس بار بودن و سوءاسجتفاده دوران کجودکی بجر افکجار خودکشی با میانجیگری تحمل آشفتگی اثر مستقیم دارند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده میتواند نتیججه گرفجت کجه 1 سجوء اسجتفاده دوران - کودکی میتواند در به وجود آمدن افکار مربو به خودکشی تاثیر بالقوه داشته باشجد بهطوریکجه با اف ایش کودک آزاری گرایش به افکار خودکشی نی اف ایش مییابد. 2 با اف ایش احسجاس بجار - بودن، افکار خودکشی نی اف ایش می یابد. 3 کودک آزاری بر احساس بار بودن تاثیر معنجاداری - دارد. بدین ترتی که با اف ایش کودک آزاری، احساس بار بودن نی اف ایش می یابد. 4 احساس - بار بودن بر تحمل آشفتگی، تاثیر دارد و این تاثیر معکوس و منفی مجی باشجد، یعنجی بجا افج ایش احساس بار بودن، تحمل آشفتگی بین نمونه مورد مطالعه کاهش می یابد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 06 Jun 2020 09:10 | ||||
Last Modified: | 06 Jun 2020 09:10 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11480 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |