jabbari, Saeideh (2019) The Effectiveness of Self-acceptance group therapy on reducing fear of negative evaluation, Internal Shame and self-concept in People with social anxietydisorder. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
ارشد.pdf Download (817kB) |
Abstract
Research Aim:Social anxiety disorder can be described as a debilitating disorder characterized by negative evaluation by others, internal shame, negative self-concept, as well as high levels of anxiety and avoidance in specific social and functional situations. This study aims determine the effectiveness Self-Acceptance Group Therapy on reducing fear of negative evaluation, internal shame and self-concept in patients with social anxiety disorder. Research method:The method of this research was experimental with pre-test and post-test with control group. The statistical universe of the research includes all people with social anxiety who were teaching at University ofMohaghegh Ardabili in year 97-98. 36 of them were selected based on Social Anxiety Questionnaire and Structured Interview and were randomly assigned into two experimental and control groups (18 people in each group). The experimental group underwent 10 sessions of self- acceptance intervention, and the control group waited. To collect data in pre-test and post-test phase, social anxiety questionnaire (Conor), FNES-B negative evaluation questionnaire, Cook internal shame questionnaire and Rogers self-concept questionnaire were used. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Findings: The results showed that applying group therapy significantly reduced the fear of negative evaluation, internal shame and improvement of negative self-concept in patients with social anxiety disorder compared to the control group. Conclusion:The results, while being consistent with other results, provide a preliminary study for the use of the mentioned treatment. However, further research should reveal the usefulness of this technique in different dimensions.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی گروهدرمانی پذیرش¬خویشتن بر کاهش ترس از ارزیابی منفی، شرم درونی و خودپنداره افراد مبتلابه اضطراب اجتماعی | ||||
Persian Abstract: | هدف:اختلال اضطراب اجتماعی را می¬توان اختلال¬تضعیف¬کننده¬ای دانست که باارزیابی منفی توسط دیگران، شرم درونی، خودپنداره¬ منفی و همچنین سطوح بالای اضطراب و اجتناب در موقعیتهای اجتماعی و عملکردی مشخص ¬می¬شود. هدف پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی گروه¬درمانی پذیرش بر کاهش ترس از ارزیابی¬منفی، شرم درونی و خودپندارهافراد مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی بود. روششناسی پژوهش: روش این پژوهش آزمایشی از نوع پیش¬آزمون و پس¬آزمون و گروه کنترلبود. جامعه آماری این¬پژوهش شامل تمام افراد مبتلابه اضطراب اجتماعی که در سال تحصیلی 98-97 در دانشگاه اردبیل مشغول به تدریس بودند، می¬باشند. تعداد 36 نفر از این افراد بر اساس پرسش¬نامه اضطراب اجتماعی و مصاحبه ساختاریافته انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 18 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه مداخله پذیرش قرارگرفته، و گروه کنترل در انتظارماندند. برای جمع¬آوری داده¬ها در مرحله¬ی پیش¬آزمون و پس¬آزمون از پرسشنامه اضطراب اجتماعی (کونور)، پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی FNES-B))، پرسشنامه شرم درونی کوک و پرسش¬نامه خودپنداره راجرز استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل داده¬ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، بهکارگیری گروهدرمانی پذیرش خویشتن باعث کاهش معنادار ترس از ارزیابی منفی، شرم درونی و بهبود خودپنداره منفی افراد مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی در مقایسه با گروه کنترلشده است نتیجهگیری:نتایج بهدستآمده در عین اینکه همسو بادیگر نتایج بوده، زمینه¬ای مقدماتی برای استفاده از درمان یاد¬شده را فراهم ساخته است. هرچند پژوهشهای بعدی باید سودمندی بیشتر این تکنیک را در ابعاد مختلف نمایان سازند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 06 Jun 2020 09:08 | ||||
Last Modified: | 06 Jun 2020 09:08 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11483 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |