Haghzadeh Ajirloo, Saeed (2020) Comparison of Personal Intelligence, Problem Solving Styles, and Social Well-Being in Ordinary and Normal Students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
سعید 01023.pdf Download (687kB) |
Abstract
Research Aim: : The purpose of this study was to compare personal intelligence, problem solving styles, and social well-being in orphaned and normal high school students. Research method: The causal-comparative research method and the statistical population of all orphaned and normal students in Ardebil were 60 (30 orphaned students and 30 normal students) with available method to collect data from Meyer Personal Intelligence Questionnaire. (Et al., 2013), Cassidy Wollong Problem Solving Strategy (1996) and Keynesian Social Welfare (1998). Hand-made information was analyzed using multivariate analysis of variance Findings: The results showed that there was a significant difference between normal and orphaned students in the four components of social well-being (including social cohesion, social adjustment, social acceptance, social acceptance) (p <0.05) and normal students scored higher. However, there was no significant difference in the fifth component of social well-being. Also, research findings showed that these two groups of students did not differ significantly in problem solving styles and personal intelligence. Conclusion: The results showed that normal students had significantly higher social well-being than normal students, but no significant difference was found in personal intelligence and problem solving strategies. Conclusion: The results showed that normal students had significantly higher social well-being than normal students, but no significant difference was found in personal intelligence and problem solving strategies.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقایسه هوش شخصی ،سبک های حل مساله و بهزیستی اجتماعی در دانش آموزان بی سرپرست و عادی . | ||||
Persian Abstract: | هدف پژوهش:هدف این پژوهش مقایسه هوش شخصی، سبکهایحل مساله و بهزیستی اجتماعی در دانش آموزان بیسرپرست و عادی در مقطع متوسطه میباشد روششناسیپژوهش:روش پژوهش علی- مقایسهایوجامعه آماری کلیه دانش آموزان بیسرپرست و عادی شهر اردبیل است از این میان 60 نفر (30 نفردانشآموزبیسرپرست و 30 نفر دانشآموز عادی)با روش در دسترس انتخابشدند برای جمعآوریدادهها از پرسشنامه هوش شخصی مایر و همکاران (2013)، راهبرد حل مسالهکسیدی ولانگ (1996) و بهزیستی اجتماعی کینز (1998) استفاده شد اطلاعاتبه دستآماده با استفاده از تحلیل واریانس چندعاملی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت یافتهها:نتایج نشان دادبین دانش آموزان عادی و بیسرپرستدر چهارمؤلفهبهزیستی اجتماعی (شامل انسجام اجتماعی، انطباق اجتماعی، پذیرش اجتماعی پذیرش اجتماعی)p<0/05)(بهطورمعنیداری تفاوت وجود دارد و دانش آموزان عادی نمره بالاتری را کسب نمودهاند، ولی در مؤلفه پنجم بهزیستی اجتماعی (شکوفایی اجتماعی) تفاوتمعنیداریمشاهده نشد همچنین یافتههای پژوهشی نشان داداین دو گروه دانشآموزدرزمینهسبکهای حل مساله و هوش شخصیباهم تفاوت معنیداری ندارند نتیجهگیری:بدین ترتیب نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان عادی نسبت به دانش آموزان بیسرپرستبهطور معناداری از بهزیستی اجتماعی بالاتریبرخوردارند اما در زمینه هوش شخصی و راهبردهای حل مساله تفاوت معنیداری مشاهده نشد | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 07 Jun 2020 03:54 | ||||
Last Modified: | 07 Jun 2020 03:54 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11491 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |