Barriers e-learning development from the perspective of faculty members and university students investigator City

Derakhshanfard, Samira and zahed babolan, Adel and Moeinikiya, Mehdi (2016) Barriers e-learning development from the perspective of faculty members and university students investigator City. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی)
Samira Derakhshanfard.pdf

Download (421kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this investigation was to study the obstacles to e-education development from point of view of the faculty members and students of Mohaghegh Ardebil University. The population of this descriptive _ correlation investigation included all 11632 studying students of Mohagheg Ardebil University and 315 teaching faculty members. Among these numbers based on Morgan table a sample of 371 students and 173 faculty members were chosen randomly by symmetrical classified sampling method. To gather data researcher made questionnaire was used which included information’s of two parts of demographic and the obstacles to e-education development. Validity of questionnaire was confirmed by professors and experts and ultimate reliability of questionnaire by the use of Cronbach's alpha was 0/84 for students and 0/86 for faculty members. Data were analyzed by the use of SPSS software’s 20th version. Descriptive statistics indicators were used to describe and explain characteristics of respondents and exploratory factorial analysis was used for analyzing data. Obtained data from analyzing 10 recognized factor which explained totally 64/073 percent of the obstacles to e-education development variance for students orderly were management obstacles / supportive ‚individual ‚ administrative ‚ cultural / social ‚ strategic ‚ pedagogical ‚ economical ‚ technological ‚ view ‚ legal which the most important obstacle from the point of view of students were management / supportive obstacle which by total of 6/677 has the most part in explaining variables and obtained data from analyzing 9 factor which explained totally 64/972 percent of the obstacles to e-education development for faculty members were orderly pedagogical ‚ individual ‚ legal / administrative ‚ strategic ‚ technological ‚ economical ‚ cultural ‚ social ‚ management the most important factor from the point of view of faculty members was pedagogical obstacle which by total amount of 10/295 has the most part in explaining variables.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود. جامعه آماری این پژوهش توصیفی _ همبستگی را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه محقق اردبیلی به تعداد 11632نفر و اعضاء هیأت علمی مشغول به تدریس دانشگاه محقق اردبیل به تعداد 315 نفر تشکیل می داد. از بین این تعداد براساس جدول کرجسی _ مورگان نمونه ای به حجم 371 دانشجو و 173 عضو هیأت علمی به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب بصورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که از دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و موانع توسعه آموزش الکترونیکی تشکیل شده بود. روائی پرسشنامه از نظر اساتید و صاحب نظران تأیید گردید و پایایی نهایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ برای دانشجویان 84/0 و برای اعضاء هیأت علمی 86/0 شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند. از شاخص های آمار توصیفی برای توصیف و تبیین ویژگی های پاسخ دهندگان و از تحلیل عاملی اکتشافی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. داده های بدست آمده از تحلیل 10 عامل شناسایی شده که جمعاً 073/64 درصد از واریانس موانع توسعه آموزش الکترونیکی را برای دانشجویان تبیین کرد به ترتیب موانع مدیریتی/ حمایتی، فردی، اداری، فرهنگی/ اجتماعی، راهبردی، پداگوژیکی، اقتصادی، تکنولوزیکی، نگرشی، حقوقی بود که مهم ترین مانع از نظر دانشجویان مانع مدیریتی/ حمایتی که با مقدار 677/6 بیشترین سهم را در تبیین متغیر ها داشت و داده های بدست آمده از تحلیل 9 عامل که جمعاً 972/64 درصد از واریانس موانع توسعه آموزش الکترونیکی را برای اعضاء هیأت علمی تبیین کرد به ترتیب موانع پداگوژیکی، فردی، حقوقی/ اداری، راهبردی، تکنولوژیکی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی بود که مهم ترین عامل از نظر اعضاء هیأت علمی مانع پداگوژیکی که با مقدار 295/10 بیشترین سهم را در تبیین متغیر ها داشت.
Supervisor:
SupervisorE-mail
zahed babolan, AdelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moeinikiya, MehdiUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 21 Oct 2018 13:05
Last Modified: 21 Oct 2018 13:05
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1150

Actions (login required)

View Item View Item