Comparison of Executive Functions and Cognitive Flexibility and Motion Dissonance in Children with Autism and Hyperactivity

Argha, Narges (2019) Comparison of Executive Functions and Cognitive Flexibility and Motion Dissonance in Children with Autism and Hyperactivity. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
پایان نامه نرگس ارغا نهایی شده.pdf

Download (580kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim:Comparison of executive functions and cognitive flexibility and motion dissonance in children with autism and hyperactivity. Research method:Based on the nature of the research subject andthe purpose of the study, the present research method is placed in the context of causal comparative studies. The statistical population of the study consisted of all children with autism in Ardebil Exceptional child Care Center and children with attention deficit hyperactivity disorder visiting to Fatemi hospital. The instrument used in this study was the Connors Parenting Questionnaire an Oseretsky test of Motor Development. Frequency indices, mean, standard deviation, and minimum and maximum scores were used to describe the data in this study, and multivariate analysis and post hoc tests were used to analyze the data. The results of the tests were analyzed by SPSS software. Findings: The research findings showed that there is a significant difference between executive functions and cognitive flexibility and motion dissonance in children with autism and hyperactivity. Conclusion:In the present study, the research hypotheses were confirmed and the results of previous researches were in line with the result of the present study.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقایسه کارکردهای اجرایی ، انعطاف پذیری ذهنی و ناهماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا به اوتیسم و بیش فعالی
Persian Abstract: هدف:پژوهش حاضر، با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی، انعطاف پذیری ذهنی و ناهماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا به اوتیسم و بیش فعالی می باشد. روش‌شناسی پژوهش:روش پژوهش حاضر بر طبق ماهیت موضوع و اهداف پژوهش در مقوله ی مطالعات علی-مقایسه ای قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان مبتلا به اوتیسم مدارس استثنایی شهر اردبیل و همچنین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه مراجعه کننده به بیمارستان فاطمی ، تشکیل می دهند. بدین منظور 20 نفر کودک مبتلا به اوتیسم و 20 نفر کودک بیش فعال به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه کانرز فرم والدین و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی و آزمون رشدی-حرکتی اوزرتسکی بود. در این پژوهش برای توصیف داده ها از شاخص های فراوانی، میانگین، استانداردخطای معیار و حداقل و حداکثر نمره، و برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس تک متغیره و آزمون های تعقیبی استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون ها با استفاده از spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها:نتایج اینپژوهشبیانگراینهستندکهدوگروهاوتیسمو بیش فعالدرکارکردهای اجرایی(01/0(P<، انعطاف پذیری ذهنی (01/0(P<و ناهماهنگی حرکتی (01/0(P<تفاوتمعناداروجودداردبدینمعنیکهکودکانمبتلا به بیش فعالیدرکارکردهای اجرایی،انعطاف پذیری ذهنی و هماهنگی حرکتیبهترازکودکان اوتیستیک بودند. نتیجه‌گیری:در پژوهش حاضر فرضیات تحقیق تایید شدند و نتایج تحقیقات پیشین همسو با نتیجه پژوهش حاضر بود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Mikaeili, NiloofarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpoor, sajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 06 Jun 2020 09:26
Last Modified: 06 Jun 2020 09:26
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11502

Actions (login required)

View Item View Item