Torkashvand, Mahboobeh (2019) The Effectiveness of Positive Psychology on the Adjustment of Excitement and Resilience of Mothers with Autistic Children. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
محبوبه 9519144102.pdf Download (1MB) |
Abstract
The purpose of the present study was to investigate the effect of positive psychology on the emotional and resiliency of mothers with autistic children. The present study was an experimental study with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study included all mothers with children with autism disorder who were disability records in 2018 in the Karaj Welfare Office. The study sample consisted of 30 mothers with children with autism disorders that were selected from among all mothers (selection criteria: willingness to cooperate and type of autism disability) and randomly divided into two groups of 15 (Control group 15, and experimental group 15). The experimental group was trained in a two-hour, two-hour, weekly two-hour, two-hour, and weekly intervention sessions. Data collection was done by Garnowski's Cognitive Empirical Order (2001) and Conver Davidson's (2003) Sustainability Inventory. The analysis of the information obtained from the implementation of the tests was done through SPSS software in two sections including descriptive tables (demographic data tables and charts) and inferential (covariance analysis). The results of this study showed that positivist psychological education had a significant effect on the emotional and resilient adjustment of mothers with autistic children.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی روانشناسی مثبت نگر بر تنظیم هیجان و تابآوری مادران دارای فرزند اوتیستیک | ||||
Persian Abstract: | هدف پژوهش حاضر بررسیاثر بخشی روانشناسی مثبت نگر بر تنظیم هیجان و تاب آوری مادران دارای فرزند اوتیستیکبود. پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دارای کودک مبتلا به اختلال اتیسم بود که در سال 1397 در اداره بهزیستی شهر کرج دارای پرونده معلولیت بودند.نمونه مورد مطالعه این پژوهش را 30 نفر از مادران دارای کودک مبتلا به اختلال اتیسم تشکیل می دادند که بهصورت در دسترس از میان کلیه مادران انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه 15 نفره (گروه کنترل15 نفر و گروه آزمایش 15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش تحت آموزش مداخله مبتنی بر مثبت نگری رشید و سلیگمن که در قالب 8 جلسه دو ساعته و هفته ای دو بار برگزار می شد قرار گرفتند. جمع¬آوري داده¬ها بر اساس پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجانیگارنفسکی و پرسشنامه تاب آوری کانور دیویدسون، انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به¬دست آمده از اجرای آزمون ها از طریق نرم¬افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس)، انجام شد. نتایج تحقيق نشان داد كه آموزش روانشناسی مثبت نگر بر تنظیم هیجان و تاب آوری مادران دارای فرزند اوتیستیک تاثیر معناداری داشته است. بنابراین نتیجه گرفته می شود که روانشناسی مثبت نگر مداخله ای مطلوب و مناسب جهت تاثیر گذاری بر تنظیم هیجان و تاب آوری خانواده های دارای فرزند اتیسم ، بخصوص مادران دارای فرزند اتیستیک می باشد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 06 Jun 2020 09:24 | ||||
Last Modified: | 06 Jun 2020 09:24 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11505 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |