Effectiveness of sensory integration program on approval seeking and social skills in student identified as learning disabled.

Rezazadeh, Saeed and Ghamari Kivi, Hossein and Rezaei Sharif, Ali (2016) Effectiveness of sensory integration program on approval seeking and social skills in student identified as learning disabled. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی یکپارچه¬سازی حسی بر تأیید طلبی و مهارت¬های اجتماعی دانش¬آموزان مبتلا به اختلال یادگیری)
Saeed Rezazadeh.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study examined the effectiveness of sensory integration program on approval seeking and social skills in student identified as learning disordered. The research method was semi-experimental with pretest-post test with control group design. The statistical population of this study included all students identified as learning disordered were refered to learning disorders center of Ardabil city in 1394-95 school year. Among the students 24 (13 girl, 11 boy) were selected according available sample method as statistical sample and experimental group (n=12) and control group (n=12) were randomized. Participants in the experimental group received 8 sessions of sensory integration educational plan. To collect the data children approval seeking test (1984) and Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (1988) were used. The data were analysed using Mutivariant statistical covariance. The result showed there are meaningful different between experimental and control group average scores. So hypothesis of the research that being affective of sensory integration on approval seeking and social skills and its factors have been approved. So it can concluded that sensoru integration program affected approval seeking and social skills and its factors such appropriate social skill, inappropriate assertiveness, impulsive/recalcitrant, overconfident, jealousy/withdrawal in student identified as learning disordered. Keywords: Sensory integration, Approval seeking, Social skills, learning disorder

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی یکپارچه¬سازی حسی بر تأیید طلبی و مهارت¬های اجتماعی دانش¬آموزان مبتلا به اختلال یادگیری
Persian Abstract: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی یکپارچه¬سازی حسی بر تأیید طلبی و مهارت¬های اجتماعی دانش-آموزان مبتلا به اختلال یادگیری انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعه¬ی آماری پژوهش حاضر را کلیه¬ی دانش¬آموزان مبتلا به اختلال یادگیری که در سال تحصیلی 95-1394 به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان اردبیل ارجاع شده بودند تشکیل می¬دادند که با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس 24 نفر (13 دختر و 11 پسر) انتخاب‌شده و به¬طور تصادفی در گروه¬ آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. آزمودنی¬های گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت برنامه آموزشی مبتنی بر یکپارچه¬سازی حسی قرار گرفتند. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های تأیید طلبی کودکان (کراندال و کاتکفسکی) و مهارت¬های اجتماعی (ماتسون) استفاده شد. داده¬ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته¬ها نشان داد که بین میانگین نمرات دانش¬آموزان گروه آزمایش و دانش¬آموزان گروه کنترل در پس¬آزمون تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین فرضیه¬های پژوهش مبنی بر اثربخشی یکپارچه¬سازی حسی بر تأیید طلبی، مهارت¬های اجتماعی و مؤلفه¬های آن مورد تأیید قرار گرفت. پس می¬توان نتیجه گرفت که یکپارچه¬سازی حسی بر تأیید طلبی، مهارت¬های اجتماعی و مؤلفه¬های پنج¬گانه¬ی آن شامل مهارت-های اجتماعی مناسب، جسارت نامناسب، تکانشگری یا پرخاشگری، برتری¬طلبی یا اعتماد بیش‌ازحد به خود و ارتباط با همسالان یا حسادت- گوشه¬گیری دانش¬آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تأثیر دارد. کلیدواژه‌ها: یکپارچه¬سازی حسی، مهارت¬های اجتماعی، تأیید طلبی، اختلال یادگیری
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaei Sharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 21 Oct 2018 13:19
Last Modified: 21 Oct 2018 13:19
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1151

Actions (login required)

View Item View Item