Seifizadeh Sesari, Omeleila (2019) The Effectiveness of Existential Concepts Training onRelationships With Peers, Tendency toRisky Behaviors and Adolescents Bullying. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
seifizadeh jahate sahafi.pdf Download (933kB) |
Abstract
Research Aim:The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching existential concepts on relationships with peers, tendency toward risky and bullying behaviors in adolescents. Methodology: The present study was a semi-experimental type of pre-test-post-test design with control group.The statistical population of the study consisted of all male high school students in Rasht city in the academic year 2018-19. 24 students were randomly selected as sample and randomly divided into experimental and control groups. The data were collected using Hudson's Relationship Questionnaire, Iranian Adolescent Risk Assessment Scale and Illinois bullying questionnaire. Findings: The findings showed that the training of existential concepts on relationships with peers had a tendency toward risky and bullying behaviors in adolescents. Students in control group in post-test, significantly Relationships with peers had more problems, and they also scored higher grades in risk-taking and bullying behaviors. Conclusion: Therefore, it can be concluded that the training of existential concepts on relationships with peers and the tendency towards risky and bullying behaviors of adolescents is effective.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم وجودی بر روابط با همسالان، گرایش به رفتارهای پرخطر و قلدری نوجوانان | ||||
Persian Abstract: | هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم وجودی بر روابط با همسالان، گرایش به رفتارهای پرخطر و قلدری نوجوانان انجام گرفت. روششناسی پژوهش:روش پژوهش حاضر، نیمه¬آزمایشی از نوع طرح پیش¬آزمون-پس¬آزمون با گروه کنترل بود.جامعه¬ی آماری پژوهش را کلیه دانش¬آموزان پسر دوره متوسطه اول شهر رشت در سال تحصیلی 98-97 تشکیل می¬دادند. 24 دانش¬آموز به صورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه¬های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده¬ها با استفاده از پرسشنامه روابط با همسالان هادسون، مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی و پرسشنامه قلدری ایلی¬نویز جمع¬آوری شد. یافتهها:یافته¬ها نشان داد که آموزش مفاهیم وجودی بر روابط با همسالان، گرایش به رفتارهای پرخطر و قلدری نوجوانان تأثیر داشته است و دانش¬آموزان گروه آزمایش در پس¬آزمون، به طور معنی¬داری در روابط با همسالان مشکلات کمتری گزارش کردند و همچنین این گروه در گرایش به رفتارهای پرخطر و قلدری نسبت به گروه کنترل نمرات پایین¬تری کسب کردند. نتیجهگیری:بنابراین، می¬توان نتیجه گرفت که آموزش مفاهیم وجودی برروابط با همسالان، و گرایش به رفتارهای پرخطر و قلدری نوجوانان اثربخش است. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 07 Jun 2020 03:35 | ||||
Last Modified: | 07 Jun 2020 03:35 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11511 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |