Babazadeh, Farideh (2019) Alexithymia and Organizational Commitment with Burnout of Primary School Teachers. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
final babazadeh.pdf Download (960kB) |
Abstract
The purpose of this study was to investigate the relationship betweenAlexithymia and organizational commitment with the burnout of primary school teachers. The research method was descriptive correlational. The population of the study consisted of all elementary women teachers in the city of Ardabil who were taught in the year 2018 -2019 and their number is 1333 people. Sample size of 100 female teachers was selected using cluster sampling method. In this study, the emotional nougat scale, organizational commitment scale and burnout questionnaire were used to collect data. Data analysis was performed using pearson correlation coefficient and multiple regression with SPSS version 24 and a significant level of P = 0/05. The results showed that there is a positive and significant relationship between the difficulty in describing emotions, the difficulty in recognizing emotions, objective thinking, and total emotional exacerbations with job burnout among female teachers. There is also a negative and significant relationship between emotional commitment, continuous commitment, normative commitment and total organizational commitment with job burnout among female teachers. Based on emotional and organizational commitment, they predict job burnout. These findings implicitly support the need to reduce emotional stress and increase organizational commitment to reduce the job burnout of teachers. It also boosts emotional excitement and reduces organizational commitment to increase teacher’s job performance.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | رابطه ناگویی هیجانی و تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی | ||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ناگویی هیجانی و تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه ی معلمان زن مقطع ابتدایی شهر اردبیل که در سال 98-1397 مشغول به تدریس بودند و تعداد آنان برابر با 1333نفر می باشد. حجم نمونه 100 نفر از معلمان زن و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه چندمرحله ای انتخاب شد. در پژوهش حاضر برای گردآوری داده ها از مقیاس ناگویی هیجانی، مقیاس تعهد سازمانی و پرسشنامه فرسودگی شغلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار SPSS نسخه 24 و سطح معنی داری p=0/05انجام شد. نتایج نشان داد بین دشواری در توصیف احساسات، دشواری در تشخیص احساسات، تفکر عینی و کل ناگویی هیجانی با فرسودگی شغلی معلمان زن رابطه مثبت و معناداری و همچنین بین تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری و کل تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان زن رابطه منفی و معناداری وجود دارد. و براساس نتایج ناگویی هیجانی و تعهد سازمانی، فرسودگی شغلی را پیش بینی می کنند. این یافته ها تلویحا از لزوم کاهش ناگویی هیجانی و افزایش تعهد سازمانی در جهت کاهش فرسودگی شغلی معلمان حمایت می کنند. همچنین افزایش ناگویی هیجانی و کاهش تعهد سازمانی در جهت افزایش فرسودگی شغلی معلمان حمایت می کنند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 07 Jun 2020 03:55 | ||||
Last Modified: | 07 Jun 2020 03:55 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11522 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |