Sobhi, Ali (2019) Investigating the Factors Affecting the Motivation of Sporting Goods from Online Stores. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
علی صبحی.pdf Download (621kB) |
Abstract
Objective: The purpose of this study was to identify the relationship between the factors of utilitarian and pleasure motivation with the intention of online shopping by using the model of You et al. Directly investigated. In this study variables such as cost savings, convenience, variety of choice, information availability, lack of social interaction, customized goods and services, adventure / exploration, social relationships, awareness of trends, value, positional control over purchase intention Were examined. In the second chapter of this study, each of these variables is described in detail. Research Methodology: The statistical population in this study is athletes. Spectators or responsible people who visited the Ardebil sports venues and venues and had at least one online shopping experience before. Questionnaires were used for data collection and data analysis was done through two levels of descriptive and inferential analysis. Descriptive data analysis included descriptive demographic analyzes (gender, age, level of education and income level and duration of internet use) and descriptive analysis of proprietary research data (frequency, percentage). Data were analyzed using SPSS software to confirm or reject the research hypotheses. These are discussed in the third and fourth chapters of this study. Conclusion: The results of hypotheses testing and comparison between utilitarian motivation and pleasure motivation show that utilitarian motivation has more effect on motivation to buy sporting goods in online shopping than pleasure motivation
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی عوامل موثر بر ایجاد انگیزه¬های خرید محصولات ورزشی از فروشگاه¬های اینترنتی | ||||
Persian Abstract: | هدف:هدف اين پژوهش شناسایی رابطه عوامل ایجاد کننده انگیزه¬های فایده¬طلبانه و لذت¬جویانه با تمایل خرید اینترنتی با بهرهگیری از مدل تو و همکاران (2007) مي¬باشدکهدرآنرابطهانگیزشی لذت جویانه با تمایل خرید نیز به طور مستقیم مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش متغیرهایی همچون صرفه¬جویی در هزینه، راحتی، تنوع درانتخاب، فراهم بودن اطلاعات، فقدان تعامل اجتماعی، کالاها و خدمات سفارشی، ماجراجویی/کاوش، روابط اجتماعی، اگاهی از روندها، ارزش، تسلط در موقعیت در ارتباط با تمایل خرید مورد بررسی قرار گرفتند. در فصل دوم اين پژوهش هر يک از اين متغيرها به طور مفصل تشريح گرديدند. روششناسی پژوهش:جامعه آماري در این پژوهش ورزشکاران. تماشاگران و یا افراد مسئولی بودند که به سالن¬ها و مکان¬های ورزشی واقع در شهر اردبیل مراجعه کرده بودند و سابقا و حداقل یک بار تجربه خرید اینترنتی را داشتند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و تجزيه و تحليل داده¬هايجمع-آوريشدهازطريقپرسشنامهدردوسطحتجزيهوتحليلتوصيفيوتجزيهوتحليلاستنباطيانجامگرفت. تجزيه و تحليل داده¬های توصيفی شامل تحلیل¬های توصیفی جمعيت -شناختي(جنسيت،سن،سطحتحصيلاتوسطحدرآمدوطولمدتاستفادهازاينترنت) وتجزيهوتحليلتوصيفيداده-هاياختصاصيتحقيق(فراواني،درصدفراواني) بودکهبااستفادهازنرمافزارفزارSPSS به تجزيه و تحليل داده¬ها جهت تأئيد و يا رد فرضيه¬هاي تحقيق پرداخته شد. اين مطالب در فصل سوم و چهارم اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است. نتیجهگیری:نتایج آزمون فرضیات و مقایسه بین انگیزش فایده طلبانه و انگیزش لذتجویانه نشان میدهد که انگیزههای فایده طلبانه تأثیر بیشتری روی ایجاد انگیزش به خرید محصولات ورزشی در خرید اینترنتی نسبت به انگیزههای لذتجویانه دارد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 07 Jun 2020 04:15 | ||||
Last Modified: | 07 Jun 2020 04:15 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11538 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |