AsgharDavoodi, Ali (2019) The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the Depression and Anxiety Symptoms of Mothers Having Children with Autism Spectrum Disorder. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
final.pdf Download (961kB) |
Abstract
Reserch Aim:The purpose of this study was to determine the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the symptoms of depression and anxiety in mothers of children with autism spectrum disorder. Reserch method:The research design was pre-test and post-test with control group. The statistical population consisted of all mothers of mothers with autistic spectrum disorder in Tehran. From the target population, 30 mothers with autism spectrum disorder were selected as the sample size. They were randomly assigned. Finding:At first, each group was assessed using Beck Depression Inventory and Beck Anxiety Inventory, Subjects in the experimental group received 12 sessions of 60 minutes during 2 months of acceptance and commitment therapy. The control group did not receive such treatment. At the end, both groups were evaluated again. In this study, the findings were analyzed using covariance analysis. The results showed that acceptance and commitment therapy reduced the symptoms of depression and anxiety in the experimental group. Conclusion:These results suggest that acceptance and commitment therapy may be a useful intervention in reducing the symptoms of depression and anxiety in mothers with children with autism spectrum disorder.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر علائم افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم | ||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر علائم افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم انجام شد.طرح پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل کلیه مادران مادران دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم شهر تهران بودند که از بین جامعه هدف 30 مادر دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم به عنوان حجم نمونه انتخاب، و در دو گروه آزمایش(15نفر) و گروه کنترل(15 نفر) به صورت تصادفی گماشته شدند. در ابتدا هر گروه با استفاده پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه ی اضطراب بک مورد ارزیابی قرار گرفتند ، سپس آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 12 جلسه ی 60 دقیقه ای در طول 2 ماه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل چنین درمانی را دریافت نکردند. در خاتمه مجددا هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش یافته ها با استفاده تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد موجب کاهش علائم افسردگی و اضطراب گروه آزمایش شد. با استفاده از این نتایج می توان از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان یک روش مداخله ای سودمند در کاهش علائم افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم سود جست | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 07 Jun 2020 04:23 | ||||
Last Modified: | 07 Jun 2020 04:23 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11542 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |