Rajabi, Atefeh (2019) Relation between Job Resiliency, Job Engagement and Job Self-efficacy with Job Burnout of Exceptional Students' Teachers. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
پایان نامه رجبی 98.06.05.pdf Download (853kB) |
Abstract
Research Aim: The purpose of this study was to investigating relationship between job resiliency, job engagement and job self-efficacy with job burnout of exceptional students' teachers. Research method: The research method was descriptive-correlation.the statistical population of this research was all exceptional students' teachers in the city of Ardabil during the academic year of 2017-2018 Among them, 150 students were selected by cluster random sampling method and selected and responses were Maslach's job burnout (1985), job resilience questionnaire for teachers in Sotomayor (2012), Salanova and Shaghefli (2008) Job Engagement Exercise Inventory (2008), Rigs and Knight Career Self-Efficacy Questionnaire (1994). Data analysis was performed through pearson’s correlation coefficient and regression analysis. Findings: The results of the study showed that the significant negative correlation between job resiliency, job engagement and job self-efficacy with job burnout of exceptional students' teachers. Also, the results of regression analysis revealed that roughly 0.57% of the total variance of job burnout is predicted based on the variables of job resiliency, job engagement and job self-efficacy (p <0.01). Conclusion: Therefore, it can be concluded that job resiliency, job engagement and job self-efficacy are related to job burnout of exceptional students' teachers, which requires the attention of authorities, educators and families to these variables.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | رابطهی تابآوری شغلی، اشتیاق شغلی و خودکارآمدی شغلی با فرسودگی شغلی معلّمان دانشآموزان استثنایی | ||||
Persian Abstract: | هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی تابآوری شغلی، اشتیاق شغلی و خودکارآمدی شغلی با فرسودگی شغلی معلّمان دانشآموزان استثنایی انجام گرفت. روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی معلّمان دانشآموزان استثنایی اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل می دادند که از میان آنها 100 معلّم به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامهی تاب آوري شغلي معلمان آموزش ويژه سوتومايور (2012)، پرسشنامهی اشتیاق شغلی سالانوا و شافلی (2008)، پرسشنامهی خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994) و پرسشنامهی فرسودگی شغلی مسلش (1985)، پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین تابآوری شغلی، اشتیاق شغلی و خودکارآمدی شغلی با فرسودگی شغلی معلمان دانشآموزان استثنایی رابطهی منفی معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 57 درصد از واریانس فرسودگی شغلی معلمان براساس متغیرهای تابآوری شغلی، اشتیاق شغلی و خودکارآمدی شغلی قابل پیشبینی است (01/0>p). نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که تابآوری شغلی، اشتیاق شغلی و خودکارآمدی شغلی از متغیرهای مرتبط با فرسودگی شغلی معلّمان دانشآموزان استثنایی است، که لزوم توجه مسئولین و دستاندرکاران آموزش و پرورش را به سوی اینگونه متغیرها طلب میکند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 07 Jun 2020 04:31 | ||||
Last Modified: | 07 Jun 2020 04:31 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11559 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |