JabbariOranj, Fatemeh (2019) The Effect of Sport Consumer’s Hostility on Purchasing Intention in Original and Copycat Brands. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
دفاع شده 98.pdf Download (645kB) |
Abstract
Research Aim: The purpose of this study was to determine the situational and sustainable hostility in Ardabil sport consumers and its effect on purchasing Intention in original and Copycat brands of Nike. Research method: This study was descriptive and cross-sectional. the statistical population includes all the athletes of different disciplines in the city of Ardabil. Using a multi-stage sampling method, the Cochran formula (for an unlimited society) was used to determine the sample size and 385 people were selected as samples.Moradi and Zarei (2011) and Jalilvand et al (2011) were used to measure purchasing Intention. Meanwhile, a researcher-made questionnaire was used to assess hostility. Content validity was used to determine the validity of the questionnaire and the Cronbach's alpha method was used to determine the reliability. To answer the research questions, structural equation modeling was applied using SPSS24 and Smart PLS3 software. Findings: The results showed that both situational and sustainable hostility had a negative and significant effect on the purchasing Intention in Nike's original brand. In the case of Copycat brands, the effect of sustainable hostility on the purchasing Intention was positive and significant, but the situational hostility of the athletes did not affect on purchasing Intention in the Copycat brands of Nike. Conclusion: Situational and sustainable hostility toward the US had a negative effect on the purchasing Intention in Nike's original brand.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | تاثیر خصومت مصرفکنندگان ورزشی بر قصدخرید در برندهای اصلی و کپی¬کت | ||||
Persian Abstract: | هدف:هدفتحقیق حاضر تعیین خصومت وضعیتی و پایدار مصرف کنندگان ورزشی اردبیل و تاثیر آن بر قصد خرید در برندهای اصلی و کپی کت نایک می باشد. روششناسی پژوهش: این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی انجام گردید. جامعه ی آماری آن را کلیهی ورزشکاران رشته های مختلف شهر اردبیل تشکیل می دهند. روش نمونه گیری به صورت چند مرحله ای و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران جامعه نامحدود استفاده شد که به این طریق حجم نمونه 385 نفر بدست آمد.ﺑـﺮايﺳـﻨﺠﺶ قصد خرید از ابزار مرادی و زارعی (2011) و جلیلوند و همکاران(2011) استفاده شد. ضمن اینکه برای ارزیابی خصومت ازیک پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوی و جهت تعیین پایایی از روش آلفا کرونباخ استفاده شد. برای پاسخ به سوالات پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری با بکارگیری نرم افزارهایSPSS24 و Smart PLS3 استفاده شد. یافتهها:نتایج نشان داد که در ورزشکاران هر دو خصومت موقعیتی و پایدار بر قصد خرید برند اصلی نایک تاثیر منفی و معناداری دارد. در مورد برند کپی کت تاثیر خصومت پایدار بر قصد خرید مثبت و معناداری بود ولی خصومت موقعیتی ورزشکاران بر قصد خرید آنها در برندهای مقلد نایک تاثیری نداشت. نتیجهگیری:خصومت پایدار و موقعیتی مصرف کنندگان نسبت به کشور آمریکا تاثیر منفی بر قصد خرید برند اصلی نایک دارد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences |
||||
Date Deposited: | 08 Jun 2020 03:59 | ||||
Last Modified: | 08 Jun 2020 03:59 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11560 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |