Kazemi, Zahra and Hajloo, Nader and Abolghasemi, Abbas and Sobhi Garamaleki, Naser (2016) Parenting stress, Marital Satisfaction and family functioning in mothers of ADHD with mothers of normal children. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (مقاسیه استرس والدگری،رضایت زناشویی و کارکردهای خانوادگی مادران کودکان مبتلا به ADHD و بهنجار)
Zahra Kazemi.pdf Download (745kB) |
Abstract
Present study aims to investigate parental stress, martial satisfaction and family functioning in mothers of ADHD children and of normal children. Research method was causal-comparative. In this study, 60 mothers were studied in two groups that30 subjects (mothers of ADHD children and of normal children) allocated to every group. Sampling method was convenience for mothers of ADHD children and it was random sampling for mothers of normal children. Research methods were: 120-questions paternal stress questionnaire, Enrich martial satisfaction questionnaire which included 47 questions and MC Master Family Assessment which included 60 questions. Data analyzed using multivariate analysis of variance MANOVA. Results of study showed that there is significant difference between mothers of ADHD children and mothers of normal children for sub-factors of parenting inattention, reinforcement, child temper, acceptance, accommodation, parents’ affection, role limitation, depress, relation with spouse and isolation that related to paternal stress factor, but there was no significant difference in sub-factors of greedy, sense of competence and parents health. Difference was significant in sub-factors of martial relationship, conflict dissolving, sexual relationship, marriage and children, relatives and friends and orientation of martial satisfaction but in sub-factors of private issues, financial management and leisure time this difference was not significant. Also, there was significant difference in all related sub-factors of family functioning, resolving problems, roles relationship, emotional response, emotional conflict, controlling behavior and general performance. Results of this study indicated that mothers of ADHD children faced with problems from parental, martial satisfaction and family functioning point of view. Therefore, regarding to instructional and therapeutic programs which are effective on parental stress, martial satisfaction and family functioning is more important issue among mothers of ADHD children.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقاسیه استرس والدگری،رضایت زناشویی و کارکردهای خانوادگی مادران کودکان مبتلا به ADHD و بهنجار | ||||||
Persian Abstract: | هدف از این پژوهش، بررسی استرس والدگری، رضایت زناشویی و کارکردهای خانوادگی در مادران دارای کودک ADHD و مادران دارای کودک عادی بود.روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. در این پژوهش، 60 مادر در دو گروه 30 نفری (مادران کودکان ADHD و مادران کودکان عادی) مورد مطالعه قرار گرفتند.روش نمونه گیری برای مادران کودکان ADHD از نوع در دسترس و برای مادران کودکان عادی از نوع تصادفی بود. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه استرس والدگری 120 سوالی، پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ 47 سوالی و ابزار سنجش خانواده ماستر 60 سوالی . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری مانوا صورت گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که بین مادران کودکان ADHD و مادران کودکان عادی در خرده عامل های بی توجهی، تقویت گری، خلق کودک، پذیرندگی، سازش پذیری، دلبستگی والدین، محدودیت نقش، افسردگی، روابط با همسر و انزوا که مربوط به عامل استرس والدگری هستند تفاوت معنی دار بود ولی در خرده عامل های فزون طلبی، احساس صلاحیت و سلامت والدین، تفاوت معنی دار نبود. در خرده عامل های ارتباط زناشویی،حل تعارض، روابط جنسی، ازدواج و فرزندان، اقوام و دوستان و جهت گیری مربوط به عامل رضایت زناشویی تفاوت معنی دار بود ولی در خرده عامل های موضوعات شخصی، مدیریت مالی و اوقات فراغت این تفاوت معنی دار نبود. همچنین در همه خرده عامل های مربوط به کارکردهای خانوادگی، حل مساله، ارتباطات نقش ها، پاسخ عاطفی، درگیری عاطفی، کنترل رفتاری و عملکرد عمومی تفاوت معنی دار بود. یافته های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات مادران کودکان ADHD در والدگری، رضایت زناشویی و کارکردهای خانوادگی است. بنابراین توجه به برنامه های آموزشی و درمانی موثر بر استرس والدگری، رضایت زناشویی و کارکردهای خانوادگی مادران کودکان ADHD از اهمیت ویژه ای برخوردار است. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 21 Oct 2018 13:08 | ||||||
Last Modified: | 12 Dec 2018 11:04 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1159 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |