MohamadiRazi, Mahmud (2019) Validation of the Identifying Questionnaire and Directing the Superior Talent (Shahab) and it Association with the Gardner's Multiple IQ. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
پایان نامه محمود.pdf Download (663kB) |
Abstract
Research Aim:The purpose of this study was to validate the questionnaire on identifying and directing top talent and its relationship with Gardner's Multiple Intelligence Scale. Research method:The research method was descriptive and correlational. The statistical population of this study (three schools) of Ardebil elementary schools in district 1 of Ardabil in the academic year of 98-97, among them 238 students were selected using available sampling method and the Shahab questionnaire. Where teachers responded and multiple intelligences that students responded to. Confirmatory factor analysis and Pearson correlation were used for data analysis. Findings: Results showed that Shahab questionnaire had good reliability such that the whole reliability of the test was 0.98 and was able to accurately measure the validity of the verbal subscale, while the rest of the subscales had relatively acceptable validity. The Shahab Questionnaire and Gardner Multiple Intelligence Questionnaire were subjected to similarity scales, which were observed only in the mathematical similarity subscale. Conclusion:It can be concluded that the Shahab questionnaire has good validity and its validity in the verbal subscale was very good and was able to measure the rest of the subscales to an acceptable level, but in the correlational part of the subscales of the Shahab questionnaire with Gardner's multiple intelligence scale is only correlated with the mathematical subscale.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اعتبار سنجی پرسشنامه شناسایی و هدایت استعداد های برتر و رابطه آن با مقیاس هوش های چند گانه گاردنر | ||||
Persian Abstract: | هدف::هدف از این پژوهش اعتبار سنجی پرسشنامه شناسایی و هدایت استعداد های برتر و رابطه آن با مقیاس هوش های چند گانه گاردنربود. روششناسی پژوهش::روشاین پژوهش از نوع توصیفیوهمبستگیبود. مدارس ابتدایی منطقه 1 شهر اردبیل در سال تحصیلی 97-98 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند (سه مدرسه) که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس (238 دانش آموز) به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه شهاب که معلمان پاسخ دادند و هوش های چندگانه که خود دانش آموزان پاسخ دادند تهیه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها:نشان داد که پرسشنامه شهاب از پایایی خوبی برخوردار بوده به طوری که پایایی کل آزمون 98/0 بدست آمد و در قسمت روایی خرده مقیاس کلامی قادر به سنجش دقیق بوده و درباقی خرده مقیاس ها روایی نسبتا قابل قبولی را دارا بوده است و در قسمت همبستگی پرسشنامه شهاب و پرسشنامه هوش های چندگانه گاردنر خرده مقیاس هایشان برحسب مشابهت مورد سنجش قرار گرفتند که تنها در خرده مقیاس ریاضی مشابهت مشاهده گردید. نتیجهگیری:می توان نتیجه گرفت کهپرسشنامه شهاب از اعتبار مناسبی برخوردار بوده و روایی آن در خرده مقیاس کلامی در حد خیلی خوبی عمل کرده و توانایی سنجش باقی خرده مقیاس ها را در حد قابل قبولی داشته است، اما در قسمت همبستگی خرده مقیاس های پرسشنامه شهاب با مقیاس هوش های چندگانه گاردنر تنها در خرده مقیاس ریاضی همبستگیدارد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 08 Jun 2020 04:44 | ||||
Last Modified: | 08 Jun 2020 04:44 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11604 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |