Aslani, Mohamad (2019) The relationship between parental relationship and familial event with attachment styles and Identity in adolescents. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
پایان نامه محمد اصلانی.pdf Download (595kB) |
Abstract
Research Aim:The purpose of this research were the relationship between parental relationships and family events with attachment styles and identity styles in adolescents. Research Method:The method of implementing the present study were descriptive of correlation type and the statistical population consists of all students in area 1 of zanjan, studying in the secondary secondary period of 98 - 1397, which is based on the education statistics of zanjan city of 7177. the sample was selected as a cluster sampling of 150 people. The measuring tool contains The scale of the mouse and mouse parental relationship, Collins reedattachment style scale, Berzonsky identity scale, Family events (ACE) scale to be used. Findings:There were a significant and positive relationship between parental relationships with information identity style, normative identity, avoidant identity, and total identity style, secure attachment, ambivalent / anxiety attachment, all attachment styles. But there were no significant relationship between parental relationships and commitment identity and avoidant attachment. Therefore, parental relationships can predict the normative identity of commitment and a secure and avoidant attachment style. But parental relationships could not explain the predictive components of information seeking and anxiety and anxiety attachment style. But there was no significant relationship between family events and avoidant attachment and information identity and avoidant identity. Thus life events can explain the predictive power of information and avoidance and the secure and avoidant attachment style. But life events cannot explain the components of normative identity and identity commitment and anxiety attachment style. Conclusion:There is a positive significant relationship between parental relationships and family events with adolescents' attachment styles and identity styles. Parental relationships and family events can predict attachment styles and identity.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | رابطه بین روابط والدینی و اتفاقات خانوادگی با سبکهای دلبستگی و سبکهای هویت در نوجوانان | ||||
Persian Abstract: | هدف:هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین روابط والدینی و اتفاقات خانوادگی با سبکهای دلبستگی و سبکهای هویت در نوجوانان بود. روششناسی پژوهش: روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامیدانش آموزان ناحیهیک شهر زنجان بود که در مقطع دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند که طبق آماراداره آموزش و پرورش شهر زنجان 7177 نفر میباشد. نمونه موردبررسی بهصورت نمونهگیری خوشهایبه تعداد 150 نفر دانش آموز پسر انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری شامل مقیاس روابط والدینی موس موس (1994)، مقیاس اتفاقات خانوادگی آندا، بوچارت، فلیتی و بروان (2010)، مقیاس هویت بروزنسکی (1992) و مقیاس سبک دلبستگی کولینز و رید (1990) میباشد. یافتهها:یافتههای تحقیق: بین روابط والدینی با سبک هویت اطلاعاتی، هویت هنجاری، هویت اجتنابی، و کل سبک هویت، دلبستگی ایمن، دلبستگی دوسوگرا / اضطرابی، کل سبکهای دلبستگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ولی بین روابط والدینی و هویت تعهد و دلبستگی اجتنابی رابطه معنیداری وجود ندارد. بنابراین روابط والدین توان پیش بینی هویت هنجاریو تعهد و سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی را می تواند تبیین کند. ولی روابط والدین توان پیش بینی مؤلفههای هویت اطلاعاتی واجتنابی و سبک دلبستگی اضطرابی را نمی تواند تبیین کند.ولی بین اتفاقات خانوادگی و دلبستگی اجتنابی و هویت اطلاعاتی و هویت اجتنابی رابطه معنیداری وجود ندارد. بنابراین اتفاقات خانوادگی توان پیش بینی هویت اطلاعاتی و اجتنابی و سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی را می تواند تبیین کند. ولی اتفاقات خانوادگی توان پیش بینی مؤلفههای هویت هنجاری و هویت تعهد و سبک دلبستگی اضطرابی را نمی تواند تبیین کند. نتیجهگیری:بین روابط والدینی و اتفاقات خانوادگی با سبکهای دلبستگی و سبکهای هویت نوجوانان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و روابط والدینی و اتفاقات خانوادگی توان پیش بینی سبک های دلبستگی و هویت را دارند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 08 Jun 2020 05:07 | ||||
Last Modified: | 08 Jun 2020 05:07 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11618 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |