Comparison of the Effectiveness of Metacognitive Therapy Based on Mindfulness and Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Experiential Avoidance and Cognitive Emotional Regulation and Emotional Processing with General Anxiety Disorder (GAD)

Mohajeri Aval, Nastaran (2019) Comparison of the Effectiveness of Metacognitive Therapy Based on Mindfulness and Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Experiential Avoidance and Cognitive Emotional Regulation and Emotional Processing with General Anxiety Disorder (GAD). Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
نسخه نهایی.pdf

Download (805kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim:General anxiety disorder is one of the serious problems in mental health. The aim of this study is comparison of the effectiveness of metacognitive therapy based on mindfulness and Transcranialdirect current stimulation (tDCS) on experiential avoidance and cognitive emotional regulation and emotional processing with General Anxiety Disorder (GAD). Research method: In this purpose 45 people with general anxiety disorder,were selected in accessible way and assigned by using the brief measure for assessing General Anxiety disorder. Their clinical and diagnostic symptoms and the extent of their compliance with the entry and exit criteria is specified. They were then randomly assigned to two treatment groups and one control group. Then all the subjects were assessed by Acceptance and Action questionnaire (AAQ–II) and cognitive emotional regulation questionnaire and baker emotional processing questionnaire. The people of metacognitive based on mindfulness treatment group, have recovered 8 sessions of therapy (five weeks, one session in every week) and the people of tDCSgroup, have recovered 15 sessions of tDCStherapy (five weeks, three sessions in every week). Control group's patients were in prospect list. At the end of the course all the subjects were assessed by Acceptance and Action questionnaire (AAQ–II) and cognitive emotional regulation questionnaire and baker emotional processing questionnaire. Findings: The results of multivariate analyses of covariance showed the after finishing the course, Both treatment groups, in comparison with control group, have had a significantly more improvement in experiential avoidance (F=98/531) and cognitive emotional regulation (F=102/263) and emotional processing (F=121/261). Conclusion:. Metacognitive based on mindfulness treatment and tDCStreatment can be used to improve the psychological symptoms of general anxiety disorder.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی مبتنی بر ذهن¬آگاهی و tDCS بر اجتناب تجربه¬ای، نظم¬جویی شناختی هیجان و پردازش هیجانی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
Persian Abstract: هدف:اختلال اضطراب فراگیر یکی از مشکلات جدی در سلامت روان می¬باشد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و tDCS بر اجتناب تجربه‌ای، نظم‌جویی شناختی هیجان و پردازش هیجانی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر می¬باشد. روش‌شناسی پژوهش:به این منظور، 45 نفر از افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، به شیوه در¬دسترس انتخاب و با استفاده از مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر، ارزیابی شدند. علایم بالینی و تشخیصی آن¬ها و همین‌طور میزان تطبیق آن¬ها با ملاک‌های ورود و خروج مشخص شد. سپس به ‌صورت تصادفی در دو گروه درمانی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. سپس تمام افراد سه گروه، بوسیله پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ–II)، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان و پرسشنامه پردازش هیجانی باکر، مورد ارزیابی قرار گرفتند. افراد گروه درمانی فراشناخت مبتنی بر ذهن‌آگاهی،8 جلسه درمان (به مدت 8 هفته، هرهفته یک جلسه) دریافت کردندوافراد گروه درمانی tDCS، 15 جلسه درمان tDCS(به مدت 5هفته، هرهفته 3 جلسه) دریافت کردند. افراد گروه کنترل، این مدت را درلیست انتظار قرارگرفتند. در پایان دوره، تمام آزمودنی‌های سه گروه مجددا بوسیله پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ–II)، پرسشنامه نظم¬جویی شناختی هیجان و پرسشنامه پردازش هیجانی باکر، ارزیابی شدند. یافته‌ها:. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که هر دو گروه درمانی، در مقایسه با گروه کنترل در پایان دوره، به شکل معناداری بهبود در متغیرهای اجتناب تجربه ای (531/98=F)، نظم¬جویی شناختی هیجان (263/102=F) و پردازش هیجانی (261/121=F) در سطح معنی¬داری 0005/0 نسبت به شروع دوره داشته‌اند. نتیجه‌گیری: لذا می‌توان گفت، درمان فراشناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان tDCS، روش¬های درمانی موثری هستند که منجر به افزایش بهبود علایم روانشناختی اختلال اضطراب فراگیر می¬شوند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Sadeghi, GoudarzUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Hajloo, NaderUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 13 Jun 2020 04:23
Last Modified: 13 Jun 2020 04:23
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11625

Actions (login required)

View Item View Item