Ranjbar, Mohammad Javad (2019) Comparing the Effectiveness of computerized cognitive training and Neuro-Psychological exercises on Improving working memory, executive functions and reading performance of students with dyslexia. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
رساله 1 - نهایی.pdf Download (1MB) |
Abstract
Research aim: The purpose of this study was to compare the effectiveness of two methods of computerized cognitive rehabilitation and practical cognitive rehabilitation in improving executive functions (working memory, planning, sustained attention) and reading performance (speed, accuracy and reading comprehension) in students with dyslexia. Research method: This study is a pretest-posttest experimental design with two experimental groups and one control group. The statistical population was elementary students with reading disorder who referred to learning disorder centers in the cities of Amol and Mahmoudabad in the academic year of 1397-98. 45 Subjects were selected by convenience sampling with Raven Diagnostic Intelligence Test, Reading and Dyslexia Test and were randomly assigned into three groups of study. Cognitive rehabilitation was performed in two practical and computerized methods both in 14 sessions for the two experimental groups and the control group did not receive any intervention. For pre-test and post-test evaluation, reading and dyslexia Texts and computer version of continuous performance tests, Tower of London and N-Back were used. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Findings: The results indicated the effect of both methods on improving the desired functions, but comparison of the two methods showed that in working memory functions, sustained attention, reaction time and correct response indices in planning function and components of speed and accuracy in reading performance of the method, Computer rehabilitation was more effective. There was no significant difference in total score of planning function. In terms of reading comprehension, practical rehabilitation was more effective. Conclusions: The computerized approach, with audio and visual appeals, more accuracy in computation of task scheduling time, and immediate feedback provides better conditions for student to involve in task and facilitates the reinforcement of executive processing systems, but both methods can work together and complement each other In cognitive rehabilitation of dyslexic students.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقایسه اثربخشی تمرین رایانهای شناختی و تمرینهای عملی عصبروان شناختی بر بهبود حافظه کاری، کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان | ||||||
Persian Abstract: | هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو روش توانبخشی شناختی رایانهای و توانبخشی شناختی عملی در بهبود کارکردهای اجرایی (حافظه کاری، برنامهریزی و توجه پایدار) و عملکرد خواندن (سرعت، صحت و درک خواندن) دانش آموزان دچار اختلال نارساخوانی انجام شد. روششناسی پژوهش: روش این مطالعه، آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دوره ابتدایی مبتلا به اختلال خواندن شهرهای آمل و محمودآباد در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که به مراکز اختلال یادگیری ارجاع شده بودند. 45 نفر از این دانشآموزان به روش نمونهگیری در دسترس و با آزمونهای تشخیصی هوش ریون و آزمون خواندن و نارساخوانی نما انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. توانبخشی شناختی به دو شیوه رایانه و عملی در 14 جلسه برای گروههای آزمایش اجرا شد و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری اطلاعات در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون از آزمون خواندن و نارساخوانی نما و نسخه رایانهای آزمون های عملکرد پیوسته، برج لندن و ان- بک استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاکی از تاثیر هر دو روش مداخلهای در بهبود کارکردهای مورد نظر بود، اما مقایسه دو روش نشان داد که در کارکردهای حافظه کاری، توجه پایدار، شاخصهای زمان واکنش و پاسخ صحیح در کارکرد برنامهریزی و مولفه های سرعت و دقت در عملکرد خواندن روش توانبخشی رایانهای اثربخشی بیشتری نشان داد. ولی در امتیاز کل کارکرد برنامهریزی، تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد. در مولفه درک مطلب خواندن، توانبخشی عملی اثربخشی بیشتری نشان داد. نتیجهگیری: روش رایانهای با وجود جذابیت های صوتی و تصویری، محاسبه دقیقتر زمان بندی تکلیف و ارائه بازخوردهای فوری شرایط بهتری جهت درگیری دانش آموز در مداخله ایجاد می کند و تقویت سامانه های پردازش اجرایی را تسهیل می بخشد، اما درکل این دو روش می توانند در توانبخشی شناختی دانش آموزان نارساخوان، مکمل یکدیگر باشند. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 13 Jun 2020 04:29 | ||||||
Last Modified: | 13 Jun 2020 04:29 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11629 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |