Virtual training needs assessment the Ardabil center payame noor university

Samira, Valitabar karati and Moeinikia, Mahdi and Aghajani, Seifollah (2016) Virtual training needs assessment the Ardabil center payame noor university. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (نیازسنجی ارائه آموزش مجازی در دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل)
Samira Valitabar karati.pdf

Download (580kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The increasing demand of young people for entering to universities, lacking enough pedagogical resources and capacities in the current educational system, requires reorganization of virtual universities and virtual teaching. The main focus of the present study was to assess needs and identify available conditions and foundations for applying virtual teaching in Payam-e-Noor University of Ardebil, in terms of students` perspective. To analyze needs, Delphi approach was applied, and method of study was descriptive- survey. Among 5600 university students, 217 female and 144 male students were selected, using Morgan table. Researcher-made questionnaire, made based on the previous literature and theoretical framework, was used to gather information. To determine reliability, Cronbach`s alpha was used, ranging between 0.7 and 0.9. To consider the normality of data, some tools were applied, including SPSS 22, one sample t-test, Friedman test, Exploratory-factorial analysis, and Kolmogorov-Smirnov method. Results show that students declared some aspects of university as normal, including infrastructure, facilities and equipments, pedagogical, skills, organizational and cultural- social. Also, the status of family was considered ideal in infrastructure, facilities, skills, and cultural- social. Results of analysis indicated that students considered some aspects of University Of Payam-e-Noor ideal for virtual teaching, including infrastructure, facilities, equipments, pedagogy, cultural-social and organization. Moreover, they considered their abilities and educational skills good enough to participate in ideal teaching. In family, students considered an ideal status for infrastructure, facilities, family equipments, cultural-social level, and family skills along with using computer and internet.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نیازسنجی ارائه آموزش مجازی در دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل
Persian Abstract: تقاضای روزافزون جوانان برای ورود به دانشگاه که با توجه به محدودیت های منابع و ظرفیت های آموزشی در نظام آموزش فعلی به یک موضوع اجتماعی تبدیل شده، سازماندهی دانشگاه های مجازی و آموزش مجازی را ضرورت می بخشد.تمرکز اصلی در این مطالعه سنجش نیازها و شناسایی شرایط و زمینه های موجود برای به کارگیری آموزش مجازی در دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل از دیدگاه دانشجویان بود.در این پژوهش از رویکرد فن دلفی به منظور سنجش نیازها استفاده شد و روش تحقیق توصیفی –پیمایشی بود.از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل که شامل 5600 نفر بوده به شیوه نمونه گیری طبقه ای با تخصیص مناسب و براساس جدول مورگان تعداد 217 نفر دختر و 144 نفر پسر به عنوان نمونه انتخاب شده است.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که براساس چهارچوب نظری و تحقیقات گذشته تدوین شده بود.برای تعیین پایایی پرسشنامه موردنظر در تحقیق حاضر از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که آلفای به دست آمده از مقیاس های پرسشنامه مابین7/0تا9/0متغیر بوده است.با استفاده از نرم افزار spss22 و روش های آماری آزمونtاستیودنت تک نمونه ای،آزمون فریدمن،تحلیل عاملی اکتشافی و کلموگروف اسمیرنف به منظور بررسی نرمال بودن داده ها استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که دانشجویان وضعیت دانشگاه را در بعد زیرساخت،تسهیلات و امکانات،پداگوژیکی،مهارت،سازمانی و فرهنگی – اجتماعی و همچنین وضعیت خانواده را در بعد زیرساخت و تسهیلات،مهارت و فرهنگی-اجتماعی مطلوب ارزیابی کردند.نتایج آزمون فریدمن نشان داد که مولفه نیازسنجی مهارت در بعد دانشگاه در رتبه اول و مولفه نیازسنجی مهارت در بعد خانواده در رتبه هشتم قرار دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moeinikia, MahdiUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Aghajani, SeifollahUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 21 Oct 2018 13:11
Last Modified: 21 Oct 2018 13:11
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1163

Actions (login required)

View Item View Item