Dowlati, Hossein (2019) Comparison of the Effectiveness of Personal and Successful Intelligence Training on Creativity and Self-Confidence of gifted Students. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
26رساله اصلاح شده.pdf Download (910kB) |
Abstract
Successful and personal intelligence is one of the most important factors affecting the level of psychological and personality traits and can play a key role in enhancing the confidence and creativity of gifted students. The purpose of this study was to compare the effectiveness of successful intelligence training and personal intelligence training on the creativity and confidence of gifted students. The research method was experimental with pre-test, post-test and follow-up. The statistical population of this study consisted of 9th grade high school students of the first high school of gifted intelligence school in Esfarayen in the academic year 95-96. The subjects of the study consisted of 48 male first grade ninth grade students who were randomly selected and assigned into two experimental and one control group. Mayer personal intelligence questionnaires, Sternberg's successful intelligence, Abedi's creativity, and Rosenberg's self-esteem were used for data collection. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance. P value less than 0.05 was considered significant. The results showed that personal intelligence and successful intelligence training were effective in increasing the creativity and confidence of gifted students. But there was no significant difference between the effectiveness of these two methods in improving the creativity and confidence of gifted students and their dimensions. Given the effectiveness of personal intelligence and successful intelligence training in enhancing the creativity and confidence of gifted students, it seems that successful personal and intelligence training improves the mental ability and mental status of gifted students.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقایسه اثربخشیآموزش هوش شخصی و هوش موفق بر خلاقیت و اعتماد به نفس دانش آموزان تیز هوش | ||||||
Persian Abstract: | هوش شخصی و موفق از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر میزان ویژگیهای روانی و شخصیتیهستند و می¬توانند نقش اساسی در افزایش اعتماد به نفس و خلاقیت دانش آموزان تیز هوش داشتهباشند. مطالعه حاضر با هدفمقایسه اثربخشی آموزش های هوش شخصی و موفق بر میزان خلاقیت و اعتماد به نفس دانش آموزان تیزهوش انجام شد.روش پژوهش آزمایشی و با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بوده است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پایه نهم دبیرستان متوسطه اول مدرسه استعدادهای درخشان شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 95-96 تشکیل می دهند. آزمودنی های پژوهش شامل 48 نفر از دانش آموزان پسر پایه نهم متوسطه اول که به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل به طور تصادفی گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های هوش شخصی مایر، هوش موفق استرنبرگ، خلاقیت عابدی و اعتماد یه نفس روزنبرگ استفاده شد. سپس داده¬ها با استفاده از تحلیل واریانس مکرر مورد تحليل قرار گرفتند. میزان P کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد. نتایج نشان دادند که آموزش¬هاي هوش شخصی و هوش موفق، در افزایش میزان خلاقیت و اعتماد به نفس دانش آموزان تیزهوش اثربخش بوده¬اند. اما بين اثربخشي اين دو روش در بهبود میزان خلاقیت و اعتماد به نفس دانش آموزان تیزهوش و ابعاد آنها، تفاوت معني¬دار مشاهده نشد. با توجه به اثر بخشی آموزش های هوش شخصی و هوش موفق در افزایش میزان خلاقیت و اعتماد به نفس دانش آموزان تیزهوش، به نظر می رسد آموزش های هوش شخصی و هوش موفق باعث بهبود توانایی های ذهنی و وضعیت روانی دانش آموزان تیزهوش می شوند. . | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 13 Jun 2020 04:35 | ||||||
Last Modified: | 13 Jun 2020 04:35 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11641 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |