The effectiveness of computerised method and exposure therapy in symptom reduction of persons with obsessive-compulsive disorder

sadat Mirhashemi, Samira and Ghamari Kivi, Hosein and Reza Kiani, Ahmad (2016) The effectiveness of computerised method and exposure therapy in symptom reduction of persons with obsessive-compulsive disorder. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثر بخشی روش رایانه ای و مواجهه درمانی در کاهش علائم افراد مبتلا به وسواس فکری و عملی)
Samira sadat Mirhashemi.pdf

Download (398kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to evaluate the efficacy of computerised method and exposure therapy in symptom reduction of persons with obsessive-compulsive disorder. For this purpose 36 patients with obsessive-compulsive disorder among the population, including all public and private clinics in the city of Isfahan in 1394-95 based on the diagnostic criteria for DSM-V diagnosis of obsessive-compulsive received; selected for sampling in three groups. Exposure therapy’s group, were received 10 educational session’s therapy based approaches the desired, to the computerised treatment therapy, given a Therapeutic CD Which uses computer and the therapist’s guidance, the treatment desired was performed . The control group did not receive any treatment. Participants in each group before and after the intervention, by the Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale and Obsessive-Compulsive Inventory (MOCI), were tested. Data were analyzed by analysis of covariance and LSD post hoc test. The results of multivariate analysis of covariance showed that computerised treatment and exposure therapy led to a significant reduction in symptoms and components of obsessive-compulsive disorder compared with control’s group (P <0/01). But there is no significant difference in symptoms and components of obsessive-compulsive disorder between computerised therapy method and exposure therapy in post-test (P> 0/05). Thus, we can conclude that computerised therapy and exposure therapy was effective in reducing symptoms and components of obsessive-compulsive disorder.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثر بخشی روش رایانه ای و مواجهه درمانی در کاهش علائم افراد مبتلا به وسواس فکری و عملی
Persian Abstract: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش رایانه¬ای و مواجهه¬درمانی در کاهش علائم افراد مبتلا به وسواس فکری- عملی بود. روش پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی و طرح آن، پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور تعداد 36 بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی از میان جامعه آماری شامل کلیه مراجعین به کلینیک های دولتی و خصوصی در شهر اصفهان در سال 95-1394 که بر اساس ملاک¬های تشخیصی DSM-V تشخیص وسواس فکری و عملی دریافت کردند؛ به¬صورت نمونه¬گیری در دسترس انتخاب و در سه گروه قرار گرفتند. گروه مواجهه درمانی، ده جلسه¬ی آموزشی درمانی مبتنی بر رویکردهای مورد نظر را دریافت کردند، به گروه درمان رایانه¬ای، یک سی¬دی درمانی داده شد که با استفاده از رایانه و راهنمایی¬های درمانگر، درمان مورد نظر انجام شد. و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. آزمودنی¬ها در هر گروه قبل از مداخله و پایان مداخله، به¬وسیله مقیاس وسواس- اجبار ییل براون و پرسشنامه وسواس- اجبار مادزلی ، مورد آزمون قرار گرفتند. داده¬ها با تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD تحلیل گردید. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که درمان¬های رایانه¬ای و مواجهه¬ای در مقایسه با گروه کنترل منجر به کاهش معنی¬دار علائم و مولفه¬های اختلال وسواس فکری- عملی می-شود (P<0/01) ولی بین روش درمانی رایانه¬ای و مواجهه¬درمانی در مرحله پس¬آزمون در کاهش علائم و مولفه¬های وسواس فکری- عملی تفاوت معناداری وجود ندارد (P>0/05). بنابراین، می¬توان نتیجه گرفت که درمان رایانه¬ای و مواجهه درمانی در کاهش علائم و مولفه¬های وسواس فکری- عملی اثربخش بوده است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari Kivi, HoseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Reza Kiani, AhmadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 21 Oct 2018 13:12
Last Modified: 21 Oct 2018 13:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1165

Actions (login required)

View Item View Item