Mahboob, Mahsa (2019) The Role of parenting Styles, Child Abuse Experience, and Emotional Security in Student` Bullying-Related Behaviors. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
final.pdf Download (681kB) |
Abstract
Reserch Aim: The purpose of the present study was to investigate the role of parenting styles, child abuse experience and emotional security in students' bullying-related behaviors. Reserch method: The research method was correlation. The statistical population of this study consisted of 58036 male high school students in Ardabil city in the academic year of 97-98. 385 students were selected by cluster random sampling. Students responded to bullying, child abuse, emotional security and parenting questionnaires on parenting styles. The data were analyzed using Pearson correlation tests and stepwise regression analysis. Finding: Pearson correlation results showed that authoritative parenting style had a negative and significant relationship with bullying, and permissive parenting style had a positive and significant relationship with quarrel. There is a positive and significant relationship between bullying, quarrel , and victimization with child abuse, emotional abuse, physical abuse, sexual abuse, and physical neglect, and emotional neglect has a negative and significant relationship with victimization. Emotional security has a positive and significant relationship with bullying-related behaviors. The results of stepwise regression analysis also showed that authoritative parenting style is able to predict bullying negatively and permissive parenting style is able to predict positive variance. Physical abuse, physical neglect, and emotional neglect can predict positive bullying. Physical abuse, physical neglect, and sexual abuse can predict quarrel positively, and emotional abuse and emotional neglect can predict positive victimization. Emotional security can also predict all three bullying-related behaviors positively. Conclusion: According to the results, parents should consider the consequences of parenting styles and behaviors of their children, as well as the deleterious consequences of child abuse on the mental and physical health of children and the importance of safety and emotional security in the healthy development of children, to prevent and reduce bullying related behaviors. Teachers and school officials should also be aware of bullying and its associated behaviors to reduce and prevent its harmful effects on students.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | نقش سبکهای فرزندپروری، تجربه کودک آزاری و ایمنی هیجانی در رفتارهای مرتبط با قلدری دانشآموزان | ||||
Persian Abstract: | هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سبک¬های فرزندپروری، تجربه¬ی کودک آزاری و ایمنی هیجانی در رفتارهای مرتبط با قلدری دانش¬آموزان بود. روش¬شناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه¬ی آماری این پژوهش شامل 58036 دانش¬آموز پسر دوره¬ی دوم متوسطه¬ی شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-97 بود که تعداد 385 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای انتخاب شدند. دانش¬آموزان به پرسش¬نامه¬های قلدری، ضربه کودکی¬، دلبستگی و ایمنی¬ هیجانی و والدین آن¬ها به پرسش نامه¬ی شیوه فرزندپروری پاسخ دادند. داده¬های بدست آمده با استفاده از آزمون¬های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شد. یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که قلدری با سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه منفی، با آزار عاطفی، آزار جسمی، آزار جنسی، غفلت جسمی و ایمنی هیجانی رابطه مثبت دارد. نزاع با سبک فرزندپروری سهل گیرانه، آزار عاطفی، آزار جسمی، آزار جنسی، غفلت جسمی و ایمنی هیجانی رابطه مثبت دارد. قربانی با آزار عاطفی، آزار جسمی، آزار جنسی، غفلت جسمی و ایمنی هیجانی رابطه مثبت دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه، آزار جسمی، غفلت جسمی، غفلت عاطفی و ایمنی هیجانی قادر به پیش بینی قلدری هستند. سبک فرزندپروری سهل گیرانه، آزار جسمی، غفلت جسمی، آزار جنسی و ایمنی هیجانی قادر به پیش بینی نزاع هستند. آزار عاطفی، غفلت عاطفی و ایمنی هیجانی می توانند قربانی را پیش بینی کنند. نتیجه¬گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، والدین باید از پیامدهای سبکهای فرزندپروری و نحوهی رفتار و برخورد با فرزندان خود و همچنین با پیامدهای مخرب کودک آزاری بر سلامت روانی و جسمانی فرزندان و اهمیت امنیت و ایمنی هیجانی در رشد سالم فرزندان، جهت پیشگیری و کاهش رفتارهای مرتبط با قلدری آگاه شوند. معلمان و مسئولین مدرسه نیز باید با قلدری و رفتارهای مرتبط با آن جهت کاهش و جلوگیری از آثار زیان بار آن بر دانش¬آموزان آشنا شوند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 13 Jun 2020 05:11 | ||||
Last Modified: | 13 Jun 2020 05:11 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11676 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |