Elementary school design based on the effect of green space on students academic and behavioral performance

sadat hosseiny, Elnaz (2019) Elementary school design based on the effect of green space on students academic and behavioral performance. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
الناز سادات حسینی.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: Elementary school designbased on the effect of green space on students academic and behavioural performance. Thus, the necessity of paying attention to the features of the school green space in ecological, psychological, and educational functions as well as its role in the nurturing- mental growth of students is of great significance. In this regard, this study evaluated the functions of green space in educational environments and its significance on the academic and behavioral performance of elementary school students. Research method: The research method of this study was descriptive-correlational and its population included all schools in Distract 2 and Ardabil in the academic year 2018-2019 and the students who were studying in such schools. A number of 291 students were selected based on Morgan table. The required data were collected by Pham-Taylor- and Rotter academic performance standard questionnaire and a researcher-made questionnaire on green spaces functions. The obtained data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Findings: Findings should be written in a concise and comprehensivemanner. This includes experimental and theoretical findings, relations and correlations, observed impacts, etc. Conclusion: The presence of green spaces affects the academic and behavioral performance of students. It is suggested to consider the necessity of using green space in the interior and exterior spaces of educational environments to improve the educational-mental quality of students.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: طراحی مدرسه ابتدایی مبتنی بر تأثیر فضای سبز بر عملکرد تحصیلی و رفتاری دانش‌آموزان
Persian Abstract: هدف: طراحی مدرسه ابتدایی مبتنی بر تأثیر فضای سبز بر عملکرد تحصیلی و رفتاری دانش¬آموزان است. ازاین‌رو، ضرورت توجه به ویژگی‌های فضای سبزِ مدارس در کارکردهای اکولوژیکی، روان‌شناختی، آموزشی و همچنین نقش آن در رشد پرورشی_روانی دانش‌آموزان قابل‌توجه است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی کارکردهای فضای سبز در محیط‌های آموزشی و اهمیت آن بر عملکرد تحصیلی و رفتاری دانش آموزان مدارس ابتدایی می‌پردازد. روش‌شناسی پژوهش: روش تحقیقِ پژوهش، توصیفی_همبستگی بوده و جامعه آماری آن، شامل تمامی مدارس منطقه 2 شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 و دانش آموزان شاغل به تحصیل در آن بوده است که از بین آن‌ها 291 نفر، با توجه به جدول مورگان انتخاب شدند. داده‌های موردنیاز با استفاده از پرسشنامه‌های استانداردِ عملکردِ تحصیلی فام و تیلور، راتر و پرسشنامه¬ی محقق ساختِ کارکردهای فضای سبز جمع‌آوری و با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته‌ها: یافته¬ها نشان داد رابطه¬ی معنی¬داری بین کارکردهای فضای سبز با عملکرد تحصیلی و اختلالات رفتاری دانش آموزان مقطع ابتدایی وجود دارد. یافته‌های حاصل از رگرسیون نیز نشان داد با توجه به ضرایب بتا، کارکردهای فضای سبز، 08/0 اختلالات رفتاری و 45/0 عملکرد تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. نتیجه‌گیری: ویژگی‌های فضای سبزِ مدارس در کارکردهای اکولوژیکی، روان‌شناختی، آموزشی به¬سبب نقش آن در رشد پرورشی_روانی دانش‌آموزان قابل‌توجه است، که تاتیرگذاری فضای سبزِ مدارس در افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان را آشکار می¬سازد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
rashid koliver, HojatollahUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
atadokht, AkbarUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Date Deposited: 13 Jun 2020 05:40
Last Modified: 13 Jun 2020 05:40
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11694

Actions (login required)

View Item View Item