Relationship between classroom management perceptions and teacher's educational support with educational vitality of students with learning disabilities

Saberifard, Afshim (2019) Relationship between classroom management perceptions and teacher's educational support with educational vitality of students with learning disabilities. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
صابری.pdf

Download (754kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: The purpose of this study was to relationship between between classroom management perceptions and teacher's educational support with educational vitality of students with learning disabilities. Research method: The research method was descriptive-correlation. The statistical population of this research was all Students with secondary learning disabilities in Yasuj city during the academic year of 2017-2018 Among them, 20 students non-random sampling method available selected and responses were Sanders & Planck (2005) teacher support questionnaire, Dehghanizadeh et al. (2012) academic vitality questionnaire, and Martin & Boulder (2008) class management style perception questionnaire. Data analysis was performed through pearson’s correlation coefficient and regression analysis. Findings: The results showed that there is a significant positive relationship between perception of interactive classroom management style and teacher's academic support with academic performance of students with disability and on the other hand, intervention management style is a negative predictor of academic vitality. But non-interventionist style is not a significant predictor of academic vitality (p <0.01). Conclusion: Therefore, it can be concluded that perceptions of classroom management style and teacher academic support are variables related to students' academic vitality.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه ادراک سبک مدیریت کلاس و حمایت تحصیلی معلمان با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری
Persian Abstract: هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه ادراک سبک مدیریت کلاس و حمایت تحصیلی معلمان با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری انجام گرفت. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری متوسطه دوم شهر یاسوج در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها 200 نفر به روش نمونه‌گیری غیر تصادفی در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شد و به پرسشنامه‌ی حمایت تحصیلی معلم ساندز و پلانکت (2005)، پرسشنامه‌ی سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و همکاران (1391) و پرسشنامه‌ی ادراک از سبک مدیریت کلاس مارتین و بولدرین (2008) پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین ادراک از سبک مدیریت تعاملی کلاس و حمایت تحصیلی معلم با سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری رابطه مثبت معناداری و از سویی سبک مدیریت مداخله‌ای پیش‌بینی‌کننده منفی و معنی‌دار سرزندگی تحصیلی است؛ اما سبک غیر مداخله‌ای پیش‌بینی‌کننده معنی‌دار سرزندگی تحصیلی نیست. نتیجه‌گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که ادراک سبک مدیریت کلاس و حمایت تحصیلی معلم از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Akbari, TaghiUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sadri, EsmaelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 13 Jun 2020 05:21
Last Modified: 13 Jun 2020 05:21
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11696

Actions (login required)

View Item View Item