Saberifard, Afshim (2019) Relationship between classroom management perceptions and teacher's educational support with educational vitality of students with learning disabilities. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
صابری.pdf Download (754kB) |
Abstract
Research Aim: The purpose of this study was to relationship between between classroom management perceptions and teacher's educational support with educational vitality of students with learning disabilities. Research method: The research method was descriptive-correlation. The statistical population of this research was all Students with secondary learning disabilities in Yasuj city during the academic year of 2017-2018 Among them, 20 students non-random sampling method available selected and responses were Sanders & Planck (2005) teacher support questionnaire, Dehghanizadeh et al. (2012) academic vitality questionnaire, and Martin & Boulder (2008) class management style perception questionnaire. Data analysis was performed through pearson’s correlation coefficient and regression analysis. Findings: The results showed that there is a significant positive relationship between perception of interactive classroom management style and teacher's academic support with academic performance of students with disability and on the other hand, intervention management style is a negative predictor of academic vitality. But non-interventionist style is not a significant predictor of academic vitality (p <0.01). Conclusion: Therefore, it can be concluded that perceptions of classroom management style and teacher academic support are variables related to students' academic vitality.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | رابطه ادراک سبک مدیریت کلاس و حمایت تحصیلی معلمان با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری | ||||
Persian Abstract: | هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه ادراک سبک مدیریت کلاس و حمایت تحصیلی معلمان با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری انجام گرفت. روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری متوسطه دوم شهر یاسوج در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند که از میان آنها 200 نفر به روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شد و به پرسشنامهی حمایت تحصیلی معلم ساندز و پلانکت (2005)، پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و همکاران (1391) و پرسشنامهی ادراک از سبک مدیریت کلاس مارتین و بولدرین (2008) پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین ادراک از سبک مدیریت تعاملی کلاس و حمایت تحصیلی معلم با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری رابطه مثبت معناداری و از سویی سبک مدیریت مداخلهای پیشبینیکننده منفی و معنیدار سرزندگی تحصیلی است؛ اما سبک غیر مداخلهای پیشبینیکننده معنیدار سرزندگی تحصیلی نیست. نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که ادراک سبک مدیریت کلاس و حمایت تحصیلی معلم از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان است. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 13 Jun 2020 05:21 | ||||
Last Modified: | 13 Jun 2020 05:21 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11696 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |