The Effectiveness of Mindfulness Skills Training on Attention-deficit, Hyperactivity and Neurological Functions in Hyperactive Students.

Golestani, Ehsan (2019) The Effectiveness of Mindfulness Skills Training on Attention-deficit, Hyperactivity and Neurological Functions in Hyperactive Students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
گلستانی.pdf

Download (538kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: This study aimed to investigate the effectiveness of teaching mindfulness skills on hyperactivity, Impulsivity and neurological functions in hyperactive students. Research method: The method of this study was experimental and pre-test and post-test design with control group was used. The statistical population of this study was all students of the first high school of Ardebil in the academic year 1397-1398. first, among of five educational area in Ardabil city, the area number one and among of 8 high school on that area, 2 high school selected by cluster sampling method, and then 36 students with hyperactive symptoms were selected by Purposeful sampling method and assigned to two experimental and control groups of 18 people. For collecting data, the SNAP IV scale and the classic Strop test software were used in the form of pre-test and post-test. Data were analyzed by covariance analysis test. Findings: The results showed that training the mindfulness skills in the experimental group in comparison to the control group in the post-test in the reduction of inattention, hyperactivity, score and time interference in the classic Stroop test and SNAP-IV scale is significantly effective. Conclusion: The results of this study indicate that the training of mindfulness skills can help with the proper techniques to attention on all moments of life and reduce the non-attention and hyperactivity symptoms and also can be used as an effective factor for improving cognitive functions in hyperactive students.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش مهارت¬های ذهن¬آگاهی بر تکانشگری، بیش¬فعالی و کارکردهای عصب¬شناختی در دانش-آموزان بیش¬فعال
Persian Abstract: هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت¬های ذهن¬آگاهی بر تکانشگری، بیش¬فعالی و کارکردهای عصب¬شناختی در دانش¬آموزان بیش¬فعال انجام شد. روش‌شناسی پژوهش:روش این مطالعه از نوع آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند. در ابتدا با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای از میان نواحی آموزش و پرورش شهر اردبیل، ناحیه یک آن انتخاب و از میان 8 مدرسه متوسطه اول 2 مدرسه و سپس با روش نمونه¬گیری هدفمند تعداد 36 دانش¬آموز با نشانه¬های بیش¬فعالی انتخاب و در دو گروه 18 نفری آزمایش و کنترل گمارش شدند. برای جمع¬آوری داده¬ها از مقیاس درجه¬بندی SNAP-IV و نرم¬افزار آزمون استروپ کلاسیک به صورت پیش¬آزمون و پس¬آزمون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده¬ها با آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت¬های ذهن¬آگاهی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس¬آزمون در کاهش نشانگان بی¬توجهی، بیش¬فعالی، تداخل نمره و تداخل زمان در آزمون استروپ کلاسیک و مقیاس SNAP-IVبه طور معنی¬داری موثر است. نتیجه‌گیری: این نتایج بیان می¬کند که آموزش مهارت¬های ذهن¬آگاهی می¬تواند با کمک تکنیک¬های صحیح توجه کردن به تمام لحظات زندگی باعث کاهش علائم بی¬توجهی و بیش¬فعالی شود و همچنین می¬تواند به عنوان یک عامل بهبود کارکردهای شناختی در دانش¬آموزان بیش¬فعال بکار گرفته شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Atadokht, AkbarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 26 Oct 2020 07:29
Last Modified: 26 Oct 2020 07:29
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11878

Actions (login required)

View Item View Item