Study of the Role of Women in the Development of Education in Qajar Era

Mosavi, S. Sedighe (2020) Study of the Role of Women in the Development of Education in Qajar Era. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
2618828_d879ce26-8ff2-4cd8-aed0-ea49f7744905.pdf

Download (565kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: The overall purpose of the present research is to "study the status of education and literacy of women and the role and presence of women in achieving this goal in the Qajar era", which aims at examining the socioeconomic and political conditions of women in this period, Pioneering in education, examining the social, economic, political and geographical origins of these pioneer women "and" educational centers "followed. Research method: The descriptive analysis is used in this study. Findings: The findings of the present study showed that the social status of women in the Qajar period was not significantly different from the previous periods and that women were not recognized as social beings in this period. This situation continued until the constitutional period. During this period, women undertook significant social activities, including forming associations, publishing newspapers. Pioneering women were also mostly from the upper social classes and were raised in the intellectual class. Educational centres were not regularly distributed and in some cities such as Tabriz, Tehran and Isfahan and Rasht, girls' schools were larger than other states. Conclusion: Women in this period made great efforts to achieve their goals and there are many Pioneering women in this era; but as we expected because of Patriarchal historiography the source about them were not so much. It is suggested that future research be used in the documents as well.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی نقش زنان در توسعه آموزش عصر قاجار
Persian Abstract: هدف: هدف کلی پژوهش حاضر «بررسی وضعیت آموزش و سوادآموزی زنان و نقش و حضور زنان برای دستیابی به این امر در دوره قاجار» است که در سه هدف جزئی «بررسی شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی زنان در این دوره»، «بررسی شخصیت های زن پیشگام در امر آموزش»، «بررسی خاستگاه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی این زنان» و «مراکز آموزشی» دنبال شده است. روش‌شناسی پژوهش:روش تحقیق این پژوهش توصیفی بوده است. یافته‌ها: یافته¬های پژوهش حاضر نشان داد که وضعیت اجتماعی زنان در دورۀ قاجار در ابتدا تفاوت قابل توجهی با دوره¬های گذشته نداشته است و در این دوره زنان به¬عنوان موجود اجتماعی شناخته نمی¬شده است. این وضعیت تا دورۀ مشروطه ادامه داشت. در این دوره، زنان فعالیت¬های اجتماعی چشم¬گیری ازجمله تشکیل انجمن¬ها، چاپ روزنامه انجام دادند. همچنین، زنان پیشگام در امر آموزش عمدتاً از طبقات اجتماعی متوسط و بالا بودند و در قشر روشنفکر پرورش یافته بودند. مراکز آموزشی پراکنش منظمی نداشته است و در بعضی از شهرها مانند تبریز، تهران و اصفهان و رشت مدارس دخترانه بیشتر از سایر ایالت¬ها بود. نتیجه‌گیری: زنان در این دوره دست به مجاهدت¬های فراون برای رسیدن به اهداف خود زدند و زنان نامی در این دوره کم نبودند؛ اما همانطورکه انتظار می¬رفت و به دلیل تنگ¬نظری¬های مردانه در تاریخ¬نویسی، منابع دست اول جامع و دقیق باقی¬مانده ازآن دوران که به-طور مستقیم به این موضوع اختصاص داشته باشد یافت نشد. پیشنهاد می¬شود در پژوهش¬های آینده از اسناد نیز استفاده شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Pourianezhad, FarhadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Aghazadeh, JafarUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Faculty of Literature & Humanities > Department of Archaeology & History
Date Deposited: 27 Oct 2020 08:02
Last Modified: 27 Oct 2020 08:02
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11929

Actions (login required)

View Item View Item