The Assessment of Counseling Services Quality in Meshgin Shahr High Schools

Ghaemi, Siyavash and Moeeni Kia, Mahdi and Zahed Babelan, Adel (2016) The Assessment of Counseling Services Quality in Meshgin Shahr High Schools. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (سنجش‌کیفیتخدمات مشاوره‌ای در مدارس دوره¬ی دوم متوسطه¬ی شهرستان مشگینشهر)
Siyavash Ghaemi.pdf

Download (397kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study is the assessment and evaluation of counseling services quality in Meshgin Shahr high schools. It is a descriptive study. The participants, 340 students, were selected among high school students by using two-phase cluster and stratified sampling methods and considering Cochran sampling table. A researcher-made questionnaire including 31 items was used to collect data. The data were analyzed by SPSS 18 and one sample t-test. The findings revealed that the students’ attitude toward the quality of counseling services in school is meaningfully above the average. Besides, their attitude is meaningfully positive toward all five dimensions of Servoqual Model, including facilities, guarantee, responsibility, rapport and credibility. It is concluded that counseling program s have enough quality and they are beneficial to be continued in schools

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: سنجش‌کیفیتخدمات مشاوره‌ای در مدارس دوره¬ی دوم متوسطه¬ی شهرستان مشگینشهر
Persian Abstract: تحقیق حاضر با هدف سنجش ‌کیفیت‌ خدمات مشاوره‌ای در مدارس و ارزیابی کیفیت ‌خدمات راهنمائی‌ و ‌مشاوره¬ی دبیرستان‌های مدارس متوسطه دوره¬ی دوم اجرا گردید. روش به کار رفته در این تحقیق از نوع توصیفی بود. نمونه آماری به تعداد340 نفر از بین جامعه دانش‌آموزان مدارس متوسطه دوره¬ی دوم منطقه مشگین‌شهر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه¬ای دو مرحله¬ای و روش طبقه¬ای و با ملاحظه جدول نمونه¬گیری کوکران انتخاب گردید. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه 31 سوالی سنجش ‌کیفیت‌ خدمات مشاوره که ابزار پژوهشگر ساخته می‌باشد بهره برداری شد. داده¬های به دست آمده با توجه به بسته آماری 18SPSS تجزیه و تحلیل و با استفاده از روش t تست تک نمونه‌ای تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که نظر دانش آموزان نسبت به کیفیت خدمات مشاوره¬ای مدارس به طور معنی¬داری بالاتر از میانگین می باشد. علاوه بر این در تمامی ابعاد پنج‌کانه مدل سروکووال، شامل امکانات، تضمین، پاسخگویی، همدلی و اعتبار، نظر دانش‌آموزان به کیفیت‌خدمات مشاوره¬ای به طور معنی‌داری مثبت می‌باشد. نتیجه گیری می‌شود که برنامه¬های مشاوره از کیفیت لازم برخوردار بوده و تداوم آن در مدارس مفید می‌باشد
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moeeni Kia, MahdiUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zahed Babelan, AdelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 22 Oct 2018 14:15
Last Modified: 22 Oct 2018 14:15
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1194

Actions (login required)

View Item View Item