Hajizadeh Jouybari, Tahereh and Sheikhoeslami, Ali and Ghamari, Hossain (2016) Predict marital commitment based on religious orientation, marital intimacy and marital boredom. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (پیشبینی تعهد زناشویی بر اساس جهت گیری مذهبی، صمیمیت زناشویی و دلزدگی زنا شویی)
Tahereh Hajizadeh Jouybari.pdf Download (371kB) |
Abstract
This study aims to predict marital commitment on the basis of religious orientation, marital intimacy and marital boredom in married teachers. The study was descriptive and correlational. Statistical society included all married teachers in Jouybar during 2015-6 among which 300 were samples and 285 questionnaires were analyzed. Adams and Jones marital commitment questionnaire, questionnaire of Alport religious orientation, marital intimacy questionnaire Walker and Thompson and marital boredom Pines questionnaire were used to collect data. To analyze the data, Pearson correlation coefficient and regression analysis were used. Results showed that there is a significant positive correlation between intrinsic religious orientation and marital intimacy with components (emotional closeness, dedication, satisfaction). Also there is a significant negative correlation between religious orientationswith marital commitment. There is a significant negative correlation between marital boredom and marital commitment. There is a significant negative correlation between components of physical fatigue and marital commitment. Also results of regression analysis revealed that almost 23% of the total variance of marital commitment in teachers can be predicted on the basis of religious orientation, marital intimacy, and marital boredoma greater share of the variable marital intimacy. So we can conclude that religious orientation, marital intimacy and marital boredom variables are related to marital commitment.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | پیشبینی تعهد زناشویی بر اساس جهت گیری مذهبی، صمیمیت زناشویی و دلزدگی زنا شویی | ||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف پیشبینی تعهد زناشویی بر اساس جهت گیری مذهبی، صمیمیت زناشویی و دلزدگی زناشویی در معلمان متاهل انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. کلیّه ی معلمان متاهل شهر جویبار در سال 95-1394 جامعه ی آماری این پژوهش را تشکیل می دادند که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس، 300معلم به عنوان نمونه انتخاب و تعداد 285پرسشنامه مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. از پرسشنامه تعهدزناشویی آدامز و جونز، پرسشنامه ی جهت گیری مذهبی آلپورت، پرسشنامه صمیمیت زناشویی واکر و تامپسون و پرسشنامه ی دلزدگی زناشویی پاینز برای جمع آوری داده ها استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین جهت گیری مذهبی درونی و صمیمت زناشویی به همراه مولفه های (نزدیکی عاطفی، از خودگذشتگی، رضایت) با تعهد زناشویی رابطه مثبت معناداری وجود دارد وبین جهت گیری مذهبی بیرونی با تعهد زناشویی رابطه منفی معناداری وجود دارد. بین دلزدگی زناشویی همراه با مولفه های(از پا افتادن عاطفی و از پا افتادن روانی) با تعهد زناشویی رابطهی منفی معناداری وجود دارد و بین مولفه ی خستگی جسمیبا تعهد زناشویی رابطه منفی معنا داری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کردکه تقریبا 23درصد از کل واریانس تعهد زناشویی در معلمان بر اساس جهت گیری مذهبی، صمیمت زناشویی، دلزدگی زناشویی قابل پیشبینی است که متغیر صمیمیت زناشویی سهم بیشتری داشت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که جهت گیری مذهبی، صمیمیت زناشویی و دلزدگی زناشویی از متغیر های مرتبط با تعهد زناشویی میباشند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||
Date Deposited: | 22 Oct 2018 14:16 | ||||
Last Modified: | 22 Oct 2018 14:16 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1195 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |