shokri, Saivan (2020) Comparison of behavioral-emotional problems, obsessive-compulsive disorder and academic performance in students with physical-motor disabilities and normal students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
پایان نامه نهایی..pdf Download (985kB) |
Abstract
The aim of the present study was to compare emotional-behavioral problems, obsessive-compulsive disorder and academic performance in students with physical disabilities and normal students. Research method: The research method was descriptive and causal-comparative. The statistical population included all students with physical and motor disabilities and normal students in MarivanThat population is over 10,000 people in 1398. In the present study, 100 people (including 50 disabled students and 50 normal students) were selected as a sample using random cluster sampling method We used multivariate analysis of variance and independent t-test to test and test the hypotheses. . In order to collect data, Akhenbach's Behavioral Lists Questionnaire (2001), Obsessive-Compulsive Scale (2010) and Academic Performance Scale in Taj (2004) were used. Conclusion: the results showed that there was a significant difference between behavioral-emotional disorders, obsessive-compulsive disorder and academic performance of students with physical-motor disabilities and normal students (p = 0.0001). Behavioral-emotional disorders and obsessive-compulsive disorder were also more common in students with disabilities than in normal students, but the academic performance of students with disabilities was lower than in normal students (p. = 0001). Based on this, it can be said that disability affects academic performance and emotional and psychological conditions of individuals.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقایسه مشکلات هیجانی_رفتاری،وسواس فکری_عملی و عملکرد تحصیلی در دانش اموزان دارای معلولیت جسمی-حرکتی و دانش آموزان عادی | ||||
Persian Abstract: | هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه مشکلات هیجانی_رفتاری، وسواس فکری_عملی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای معلولیت جسمی_حرکتی و دانش آموزان عادی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع علی ـ مقایسه¬ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دارای معلولیت جسمی- حرکتی و دانش آموزان عادی شهر مریوان که جمعیتی بالغ بر 10000هزار نفر در سال 1398 بود. در پژوهش حاضر تعداد 100 نفر (شامل 50 نفر دانش آموزان معلول و 50 نفر دانش آموزان عادی) با اسفاده از روش نمونه¬گیری خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند که از تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون tمستقل برای بررسی و آزمون فرضیه ها استفاده کردیم. که به منظور گردآوری داده¬ها از پرسشنامه سیاهه رفتاری آخنباخ (2001)، مقياس وسواس (2010) و مقیاس عملکرد تحصیلی درتاج (1383) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اختلالات رفتاری- هیجانی، وسواس فکری- عملی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای معلولیت جسمی- حرکتی و دانش آموزان عادی تفاوت معنی¬داری وجود دارد (0001/0p=). همچنین اختلالات رفتاری-هیجانی و وسواس فکری- عملی در دانش آموزان معلول بیشتر از دانش آموزان عادی بود ولی عملکرد تحصیلی دانش آموزان معلول پایین تر از دانش آموزان عادی بود (0001/.p=). بر این اساس می¬توان گفت معلولیت عملکرد تحصیلی و شرایط روحی و روانی و هیجانی افراد را تحت¬تاثیر قرار می¬دهد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 28 Oct 2020 05:22 | ||||
Last Modified: | 28 Oct 2020 05:22 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12021 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |