Azizian Kohan, Nasrin and Fathi, Davood Prediction of Cognitive Failure at Work Based on Job Stress and Workload Mediation in Physical Education Staff. University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
اتمام طرح شکست شناختی 30 تیر.pdf Download (527kB) |
Abstract
One of the important issues in physical education organizations is attention to organizational health and identification of traumatic factors including cognitive failure. Organizational failure can stem from organizational behavior. The aim of this study is to survey the relationship between job stress and workload with cognitive failure and organizational climate mediation in Ardabil province physical education staff. The statistical community of the study consisted of physical education staff of Ardabil province, from which 200 employees were selected by random sampling and answered the research tools. Research tools included Cognitive Failure Questionnaires, organizational climate, job stress, and workload. The data have been analyzed using Pearson correlation and path analysis and SPSS and AMOS software. The results of data analysis indicated that job stress and workload variables had a positive and significant relationship with cognitive failure. The indirect impact of these variables was confirmed by mediating the organizational climate. The results of this study confirmed the fit of job stress, workload, and cognitive failure mediated by organizational climate in physical education staff in Ardabil province.
Item Type: | Other |
---|---|
Persian Title: | تحلیل استرس شغلی، شکست شناختی در کار و واسطه گری بار کاری کارکنان تربیت بدنی اردبیل |
Persian Abstract: | یکی از موضوعات مهم در سازمان¬های تربیت بدنی، توجه به سلامت سازمانی و شناسایی عوامل آسیب¬زا از جمله شکست شناختی کاری است. شکست سازمانی می¬تواند از رفتار سازمانی نشات گیرد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تحلیل استرس شغلی، شکست شناختی در کار و واسطه گری بار کاری کارکنان تربیت بدنی اردبیل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کارکنان تربیت بدنی استان اردبیل تشکیل می¬دادند که از این جامعه تعداد 200 نفر از کارکنان به روش نمونه¬گیری تصادفی انتخاب و به ابزار پژوهش پاسخ دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه¬های شکست شناختی در کار، جو سازمانی، استرس شغلی و بار کاری بود. داده¬ها پس از جمع¬آوری با روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با نرم¬افزار SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتايج تحلیل دادهها حاکی از آن بود که متغیرهای استرس شغلی و بار کاری با شکست شناختی رابطه مثبت ومعنادار دارند. همچنین اثر غیرمستقیم این متغیرها با میانجی¬گری جو سازمانی مورد تایید قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از تأیید برازش مدل استرس شغلی، بارکاری، شکست شناختی با میانجی¬گری جو سازمانی در کارکنان تربیت بدنی استان اردبیل است. |
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences |
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences |
Date Deposited: | 07 Nov 2020 06:21 |
Last Modified: | 07 Nov 2020 06:21 |
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12049 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |