Development of truss model for evaluating load carrying capacity of reduced web beams

Akrami, Vahid Development of truss model for evaluating load carrying capacity of reduced web beams. University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
گزارش 98.06.10.pdf

Download (1MB)

Abstract

There are a number of reasons for considering web openings in steel structures with I-sections. Design of these structural members is always a practical challenge in steel construction. There are several design methods available in the literature for design of these components. Most of these methods rely on the moment-shear-axial interaction curves. However, the preliminary studies of the author have shown that the real performance of these reduced sections is in the form of a truss action. The objective of this study is to present a new model based on the truss action of reduced web region to calculate shear strength of the perforated section. The structure of the report is as follows: In the first phase the relevant references have been reviewed and summarized in chapter 2. The second phase that is presented in chapter 3, describes the geometry and dimensions of the proposed truss model. The third phase (chapter 4) is dedicated to comparison of proposed model and its predictions with the ones obtained from numerical analysis. Finally, the overview and results are summarized in chapter 5.

Item Type: Other
Persian Title: توسعه مدل خرپایی برای تخمین مقاومت ناحیه کاهش یافته در تیرهای با جان کاهش یافته
Persian Abstract: ایجاد بازشو در جان تیر یکی از امور متداول در سازه‌های فولادی می‌باشد. در حال حاضر برآورد مقاومت این نواحی بر اساس روابطی استوار می‌باشد که مبتنی بر اندرکنش خمش و برش در ناحیه مذکور است. با توجه به بررسی‌های به عمل آمده توسط محقق، مشاهده شده است که بر خلاف روند معمول، عملکرد واقعی این نواحی بیشتر به صورت رفتار خرپایی جان تیر می‌باشد. بر همین اساس، توسعه یک مدل خرپایی برای نواحی یاد شده از تیرها و ارائه روابط حاکم برای برآورد ظرفیت باربری آنها باعث بهبود دید مهندسی به المان‌های یاد شده و تدقیق طراحی این اعضا خواهد شد. در فاز نخست این تحقیق که به فصل 2 اختصاص یافته است، تحقیقات قبلی انجام شده در ارتباط با موضوع طرح حاضر از پایگاه¬های مقالات بین المللی جمع آوری شده و مورد مطالعه قرار گرفت. بخش دوم این تحقیق که در بر گیرنده فصل 3 می‌باشد، به توسعه روابط هندسی و ظرفیتی مدل خرپایی اختصاص یافته است. پارامترهای لحاظ شده در تعریف المان خرپایی شامل عرض المان مورب خرپایی، زاویه المان مورب خرپایی و فاصله تقارب المان¬های خرپایی در وسط بازشو می-باشد. در ادامه، رابطه ظرفیت مدل خرپایی بر اساس پارامترهای مجهول بدست آمده و با صفر قرار دادن مشتق¬ آن (برای بیشینه سازی ظرفیت مقطع) محدوده بهینه برای پارامترهای مجهول محاسبه شده است. در بخش سوم این تحقیق که شامل فصل 4 می‌باشد، دقت روابط پیشنهادی برای محاسبه هندسه و ظرفیت مدل خرپایی با نتایج حاصل از تحلیل¬های المان محدود مقایسه شده است. در نهایت، جمع¬بندی کلی کار و نتایج بدست آمده در فصل پنجم گزارش ارائه شده است.
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 07 Nov 2020 09:02
Last Modified: 07 Nov 2020 09:02
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12128

Actions (login required)

View Item View Item