A comparative study of the perfect man character from the point of view Nahjolbalaghe and Mowlavi

Dehghan, Solmaz and Mikaeeli, Ashraf and Mikaeeli, Aziz (2016) A comparative study of the perfect man character from the point of view Nahjolbalaghe and Mowlavi. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی تطبیقی سیمای انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه و مولوی)
Solmaz Dehghan.pdf

Download (339kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Abstract: Each school introduce the human in the completest form to proportion of its beliefs that can be a symbol of that school and a schema for his followers in the mythical state. From the viewpoint of religions the complete form of human is a man that is tied to the divine values and is a reflection of action of the values that that God has endowed in his existence. Such a human, is the blissful of world and hereafter and in God's satisfaction. In short expression, it can be said that God has mentioned the best expression in this case in Holy Quran and has introduce the human, prostrated of all of the universe. For example, in Nahj Albalagheh, a perfect man, is the completest visual expression of God and for this reason, is the reflection of beauty and glory of God, and inevitably is an intermediate in magisterial and congenital creation. For this reason, recognition of the perfect human for the recognition of existence and creator of world is essential. Also Rumi in his enormous trace, Masnavi, is in search for the perfect human and throughout his book, considers the features of the perfect and sometimes describes his face in the form of stories. He believes that the perfect man is a symbol of truth and lord of inspiration, he is the current Seraph and Simurgh that has a shade in immensity of Qaf Mount. So here in the limit of opportunity, we have paid to the comparative and analytical study of the words of Hazrat Ali (AS) along with Rumi’ sayings about the perfect man and his features.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی تطبیقی سیمای انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه و مولوی
Persian Abstract: هر مکتبی به تناسب مبانی اعتقادی خود انسان را در کامل¬ترین صورت معرفی می‌کند که به حالت اسطوره‌ای می‌تواند نمادی از آن مکتب و اسوه‌ای برای پیروانش باشد. از دیدگاه اهل مذهب صورت کامل نوع انسان، انسانی است که به ارزش¬های الهی گره خورده و آیینه تمام نمایی از فعلیت ارزش¬های است که خداوند در وجود او به ودیعه نهاده است چنین انسانی سعادتمند دنیا و آخرت و مورد رضایت خداوند است. در عبارتی مختصر می‌توان گفت که بهترین بیان را در این مورد خداوند متعال در قرآن فرموده و انسان را مسجود تمام کائنات معرفی کرده است و دیگران نیز با تأسی و الهام از قرآن کریم انسان کامل را توضیح داده‌اند. مثلا: در نهج¬البلاغه انسان کامل، کامل¬ترین تجلّی عینی حق تعالی بوده و از این روی آینه تمام نمای جمال و جلال خداوندی و لاجرم واسطه در آفرینش امری و خلقی است. بدین جهت شناخت انسان کامل برای شناخت هستی و هستی آفرین لازم و بلکه واجب است. هم¬چنین مولوی نیز در اثر عظیم خود مثنوی معنوی در جستجوی انسان کامل است و در جای جای کتابش ویژگی انسان کامل را مطرح می¬کند و گاه در قالب داستان¬هایی سیمای او را می¬نمایاند. او معتقد است انسان کامل مظهر حقّ و صاحب الهام است، او اسرافیل وقت و سیمرغی است که سایه¬ای به عظمت کوه قاف دارد. پس در این¬جا در حد مجال، به بررسی تطبیقی و تحلیلی کلام حضرت علی (ع) همراه با گفتارهای مولوی در خصوص انسان کامل و ویژ¬گی¬های آن پرداخته¬ایم
Supervisor:
SupervisorE-mail
Mikaeeli, AshrafUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Mikaeeli, AzizUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Date Deposited: 22 Oct 2018 14:27
Last Modified: 22 Oct 2018 14:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1213

Actions (login required)

View Item View Item