Examining the Effective Factors on Purchase of Domestic Goods in Iran: An Ethnocentrism Approach

Fathi, Ali and Asgarnezhad Nouri, Bagher and Rahimi Kolor, Hossein and Zarei, Ghasem (2017) Examining the Effective Factors on Purchase of Domestic Goods in Iran: An Ethnocentrism Approach. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی عوامل موثر بر خرید کالاهای داخلی در ایران: رویکرد مبتنی بر ملی‌گرایی)
Ali Fathi.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Consumption of domestic production has always had an undeniable impact on development of industries in countries. Competition between domestic and foreign products in global markets is also increasing rapidly as well as Iran market.Therefore it is vital for domestic firms to comprehend the state of willingness and tendency to consume domestic products and to identify increasing and decreasing factors of this will to be able to compete in markets. Despite all emphasis to support domestic product consumption, not many cohesive studies has been conducted upon factors affecting customer purchase behavior rising their will and tendency to consume domestic products.This study aims to evaluate household industry in Iran taking into account the role of mediating variables such as perceived price (cost), perceived quality, country of origin and to brand trust as well as role of moderating variables such as perceived product necessity and perceived economic threat benefiting a field study and libraryform as study method and questionnaire as the tool. Statistical society of the study is household furniture due to the variety in products and high domestic-foreign competition. The sample size is 384 in and unlimited society chosen by convenience sampling method. Questionnaires were partially delivered in Jomhourist. and Amin HozourSq. and also were electronically distributed.Structural equation modeling with partial least square approach in Smart PLS software is used to test hypothesis. The results indicated that consumer ethnocentrism has positive meaningful effect on attitude towards willingness and tendency to purchase domestic product.Perceived Price, perceived quality, country of origin and brand trust had mediating role between consumer ethnocentrism and dependent variables. Perceived product necessity had moderating role between consumer ethnocentrism and dependent variables, but Perceived Economic Threat didn’t show this effect. Keywords: Country of Origin, Supporting Domestic Products, Perceived Economic Threat, Perceived Product Necessity, Household industry, Consumer Ethncentrism

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی عوامل موثر بر خرید کالاهای داخلی در ایران: رویکرد مبتنی بر ملی‌گرایی
Persian Abstract: مصرف کالای تولید داخل در همه کشورها نقشی بسیار مهم در توسعه صنایع آن کشور دارد، رقابت بین محصولات داخلی و خارجی در بازارهای جهانی به سرعت رو به افزایش است. ایران نیز این قاعده مستثنی نیست. بنابراین آگاهی از میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی و شناسایی عوامل افزاینده یا کاهنده این تمایل و همچنین عوامل موثر در تصمیم خرید محصولات داخلی برای بنگاه¬های داخلی به منظور رقابت در بازارهای جهانی امری ضروری است. اما علی¬رغم تاکیدات فراوان بر حمایت از تولید و مصرف کالاهای داخلی در سیاست¬گذاری¬های کشور، تاکنون پژوهش علمی منسجمی که عوامل موثر بر رفتار خرید مصرف¬کنندگان را بر اساس میزان گرایش آنها به محصولات داخلی بررسی نماید انجام نگرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت صنعت لوازم خانگی در کشور با توجه به نقش میانجی متغیرهای قیمت (هزینه) و کیفیت درک شده، تصویر ذهنی کشور مبدا و اعتماد به نام تجاری و همچنین نقش تعدیل‌گر متغیرهای درک از ضرورت محصول و درک از تهدیدات اقتصادی می‌باشد. روش این پژوهش میدانی و کتابخانه¬ای و ابزار آن نیز پرسشنامه است. جامعه آماری به دلیل وجود رقابت بین کالاهای داخلی و خارجی با نام¬های تجاری مختلف، صنعت لوازم خانگی می‌باشد. حجم نمونه با فرض نامحدود بودن جامعه آماری از طریق فرمول کوکران، 384 مورد محاسبه و روش نمونه‌گیری نیز، نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردید. بخشی از پرسشنامه‌ها بصورت حضوری در خیابان جمهوری و سه راه امین‌حضور و بخشی دیگر نیز بصورت الکترونیکی توزیع شد. همچنین برای بررسی و آزمودن فرضیات پژوهش، از روش مدل¬سازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و به کمک نرم¬افزار SmartPLS استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که ملی-گرایی مصرفی بر نگرش نسبت به کالای داخلی و همچنین قصد خرید آنها تاثیر مثبت و معناداری داشت. متغیرهای هزینه درک شده، کیفیت درک شده، تصویر ذهنی کشور مبدا و اعتماد به نام تجاری نقش واسطه¬ای میان ملی-گرایی مصرفی و دو متغیر وابسته نگرش نسبت به محصولات داخلی و قصد خرید محصولات داخلی داشتند. متغیر درک از ضرورت محصول ارتباط میان ملی¬گرایی مصرفی و متغیرهای واسطه¬ای پژوهش را تعدیل کرد، اما متغیر درک از تهدیدات اقتصادی تاثیری بر این ارتباط نداشت. كليد واژه¬ها: تصویر ذهنی کشور مبدا، حمایت از محصولات داخلی، درک از تهدیدات اقتصادی، درک از ضرورت محصول، صنعت لوازم خانگی، ملی¬گرایی مصرف‌کننده
Supervisor:
SupervisorE-mail
Asgarnezhad Nouri, BagherUNSPECIFIED
Rahimi Kolor, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zarei, GhasemUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Date Deposited: 22 Oct 2018 14:30
Last Modified: 12 Dec 2018 22:06
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1216

Actions (login required)

View Item View Item