Predicting tendency to drug use on behavioral activation and inhibition systems, cognitive flexibility and distress tolerance among students

Ahmadi, Shilan and Sheikholslami, Ali and Kiani, Ahmadreza (2016) Predicting tendency to drug use on behavioral activation and inhibition systems, cognitive flexibility and distress tolerance among students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (پیش¬بینی گرایش به مصرف مواد بر اساس سیستم¬های فعّال¬ساز و بازدارنده¬ی رفتاری، انعطاف‏پذیری شناختی و تحمل آشفتگی در دانش¬آموزان)
shirin Ahmadi.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study aims Predicting tendency to tendency to drug use on behavioral activation and inhibition systems, cognitive flexibility and distress tolerance among students was conducted. The study was descriptive and correlational. All high school students in the city of Ardabil academic study population comprised 1394-95, Among them using available sampling method, 255 students were selected as sample Of which 230 have been analyzed and addiction potential scale Zargar et al., Personality Inventory Gry- Wilson, cognitive flexibility Dennis and Vndrval questionnaires and questionnaires responded Gahr Simons and distress tolerance. To analyze the data, Pearson correlation coefficient and regression analysis were used. Results showed that behavioral activation system with a tendency to drug use in students a significant positive relationship And between behavioral inhibition system, cognitive flexibility and distress tolerance attitude to drug use in students with significant negative relationship exists. Also, regression analysis revealed that almost 45% of the total variance in students' tendency to use drugs metrics, behavioral activation and inhibition systems, cognitive flexibility and distress tolerance is predictable and more variable Behavioral Activation System share. So we can conclude that behavioral activation and inhibition systems, cognitive flexibility and distress tolerance-related variables Tendency to Abuse their students.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: پیش¬بینی گرایش به مصرف مواد بر اساس سیستم¬های فعّال¬ساز و بازدارنده¬ی رفتاری، انعطاف‏پذیری شناختی و تحمل آشفتگی در دانش¬آموزان
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف پیش¬بینی گرایش به مصرف مواد براساس سیستم¬های فعّال¬ساز و بازدارنده¬ی رفتاری، انعطاف¬پذیری شناختی و تحمل آشفتگی در دانش¬آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. کلّیه‏ی دانش¬آموزان دوره¬ی متوسطه¬ی دوّم شهر اردبیل در سال تحصیلی 95-1394 جامعه‏ی آماری این پژوهش را تشکیل می¬دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای، 255 دانش‏آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که از این تعداد، پرسشنامه¬ی 230 نفر قابل تحلیل بود. از پرسشنامه¬ی آمادگی به اعتیاد زرگر و همکاران، پرسشنامه¬ی شخصیتی گری- ویلسون، پرسشنامه¬ی انعطاف¬پذیری شناختی دنیس و وندروال و پرسشنامه¬ی تحمل آشفتگی سيمونز و گاهر برای جمع¬آوری داده¬ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون¬های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که بین سیستم¬¬ فعّال¬ساز رفتاری با گرایش به مصرف مواد در دانش‏آموزان رابطه‏ی مثبت معناداری، و بین سیستم بازدارند¬ه¬ی رفتاری، انعطاف¬پذیری شناختی و تحمل آشفتگی با گرایش به مصرف مواد در دانش‏آموزان رابطه‏ی منفی معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 45 درصد از کل واریانس گرایش به مصرف مواد در دانش‏آموزان براساس متغیرهای سیستم¬های فعّال¬ساز و بازدارنده¬ی رفتاری، انعطاف¬پذیری شناختی و تحمل آشفتگی قابل پیش‏بینی است که متغیر سیستم فعّال¬ساز رفتاری سهم بیشتری داشت. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که سیستم¬های فعّال¬ساز و بازدارنده¬ی رفتاری، انعطاف‏پذیری شناختی و تحمل آشفتگی از متغیرهای مرتبط با گرایش به مصرف در دانش¬آموزان می¬باشند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sheikholslami, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Kiani, AhmadrezaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 22 Oct 2018 15:11
Last Modified: 22 Oct 2018 15:11
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1218

Actions (login required)

View Item View Item