Structural model of relations of addictive use of social networks basing on social rejection, familial emotional atmosphere with mediating role of Time perspective and shyness in students

Basharpoor, Sajjad and Ahmadi, shirin Structural model of relations of addictive use of social networks basing on social rejection, familial emotional atmosphere with mediating role of Time perspective and shyness in students. University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
گزارش نهایی-طرح پژوهشی2020-¬الگوی روابط ساختاری امانی و کمرویی.pdf

Download (763kB)

Abstract

Basing the increasing OF addictive use of social networks, determining factors related to it is essential. This study aimed to investigate the structural model of relations of addictive use of social networks basing on social rejection, familial emotional atmosphere with mediating role of Time perspective and shyness in students. The present research method is descriptive and correlational. The statistical population of this study consisted of male secondary high-school students studying in public schools in Ardabil city in the academic year of 2019-2020. A sample of 248 people was randomly selected by multistage sampling method and answered to the questionnaires of addiction to social networks, social rejection, family emotional atmosphere, Time perspective and shyness. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and structural equation modeling using SPSS25 and Lisrel8.8 software. The results showed that addiction to social networks was positively associated with social exclusion and its components (except accusations) and shyness, and negatively related to the emotional atmosphere of the family and its components (except Caress). It has a positive relationship with the negative past view, a positive past view and a hedonistic view, and a negative relationship with the current and somewhat current view and a future view. Also, shyness has a positive relationship with social exclusion and its components and a negative relationship with the emotional atmosphere of the family and its components (except Caress). Negative past view, positive past view, and hedonistic view have a positive relationship with the overall score of social exclusion and its components, and future view has a negative relationship with the insult component. Negative past perspectives are negatively related to the overall emotional score of the family and the components (love, approval, giving, trust and sense of security). A positive past view is negatively related to the overall emotional state score of the family and its components (love, trust, and sense of security). The hedonistic view is negatively related to the overall emotional score of the family and its components. Ironically, the view is somewhat related to the overall score of the family's emotional atmosphere (encouragement and trust). The future perspective is positively related to the overall emotional score of the family (love, shared experiences, trust and sense of security) (p<0.001). The fitness indicators of the model also confirmed the effect of social rejection and family emotional atmosphere on addictive use of social networks through Time perspective and shyness mediation.The results showed that social rejection and family emotional atmosphere are predictors of addictive use of social network in students; furthermore, Time perspective and shyness can play mediating role in these relationships.

Item Type: Other
Persian Title: ¬الگوی روابط ساختاری استفاده اعتیادی از شبکه¬های اجتماعی بر اساس طرد اجتماعی و جو عاطفی خانواده با نقش میانجی چشم‌انداز زمانی و کمرویی
Persian Abstract: با توجه به افزایش استفاده اعتیادی از شبکه¬های اجتماعی، شناسایی عوامل مرتبط با آن ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی روابط ساختاری استفاده اعتیادی از شبکه¬های اجتماعی بر اساس طرد اجتماعی، جو عاطفی خانواده با نقش میانجی چشم‌انداز زمان و کمرویی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماري پژوهش حاضر را كليه دانش‌آموزان پسر دوره¬ی دوم متوسطه مدارس دولتي شهر اردبیل در سال تحصيلي 99-1398 تشکیل داد. از این جامعه نمونه¬ای به حجم 248 نفر به روش نمونه¬گیری تصادفی چندمرحله¬ای انتخاب و به پرسشنامه¬های ¬ اعتیاد به شبکه¬های اجتماعی، طرد اجتماعی، جو عاطفی خانواده، چشم‌انداز زمان و کمرویی پاسخ دادند. داده‌های به ‌دست آمده با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS 25 و 8.8 Lisrel تحلیل شد. نتایج نشان داد که اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با طرد اجتماعی و مؤلفه¬های آن (به غیر از تهمت) و کمرویی ارتباط مثبت و با جو عاطفی خانواده و مؤلفه¬های آن (به غیر از نوازش) ارتباط منفی دارد. با دیدگاه گذشته منفی، دیدگاه گذشته مثبت و دیدگاه حال لذت‌گرایانه ارتباط مثبت و با دیدگاه حال قضا و قدری و دیدگاه آینده ارتباط منفی دارد. همچنین کمرویی با طرد اجتماعی و مؤلفه¬های آن ارتباط مثبت و با جو عاطفی خانواده و مؤلفه¬های آن (به غیر از نوازش) ارتباط منفی دارد. دیدگاه گذشته منفی، دیدگاه گذشته مثبت و دیدگاه حال لذت‌گرا با نمره کل طرد اجتماعی و مؤلفه¬های آن ارتباط مثبت و دیدگاه آینده با مؤلفه¬ی توهین ارتباط منفی دارد. دیدگاه گذشته منفی با نمره کل جو عاطفی خانواده و مؤلفه¬های (محبت، تأیید، هدیه دادن، اعتماد و احساس امنیت) ارتباط منفی دارد، دیدگاه گذشته مثبت با نمره کل جو عاطفی خانواده و مؤلفه¬های (محبت، اعتماد و احساس امنیت) ارتباط منفی دارد. دیدگاه حال لذت‌گرایانه با نمره کل جو عاطفی خانواده و مؤلفه¬های آن ارتباط منفی دارد. دیدگاه حال قضا و قدری با نمره کل جو عاطفی خانواده (تشویق و اعتماد) ارتباط مثبت دارد. دیدگاه آینده با نمره کل جو عاطفی خانواده (محبت، تجربه‌های مشترک، اعتماد و احساس امنیت) ارتباط مثبت دارد (001/0< p). شاخص¬هاي برازش مدل نيز، تأثیر طرد اجتماعی و جو عاطفی خانواده بر استفاده اعتیادی از شبکه‌های اجتماعی را با میانجیگری چشم‌انداز زمانی و کمرویی تأييد كرد. نتایج نشان داد که طرد اجتماعی و جو عاطفی خانواده از پیش‌بینی کننده‌های اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در دانش‌آموزان می‌باشد و چشم‌انداز زمانی و کمرویی نیز می‌تواند نقش واسطه‌ای در این ارتباط داشته باشند.
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 08 Nov 2020 09:11
Last Modified: 08 Nov 2020 09:11
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12193

Actions (login required)

View Item View Item