The Role of Achievement Goal Orientation, Academic Identity Status and Academic Help-Seeking for predicting on the Academic Buoyancy

akhavi samarein, Zahra and Akbari, Mahdi and torabi, Naghmeh The Role of Achievement Goal Orientation, Academic Identity Status and Academic Help-Seeking for predicting on the Academic Buoyancy. University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
final edition Akhavi (1).pdf

Download (576kB)

Abstract

Academic Buoyancy is a positive construct in positivist psychology. Therefore, by examining the variables that affect Academic Buoyancy, it is possible to prepare the conditions for creating retained students. This study seeks to study the extent to which the three variables of positive school psychology, goal orientation, achievement, academic identity status, and academic achievement, are able to predict the Academic Buoyancy of 12th grade students. On a sample consisting of 507 students in grade 12th (248 male and 259 female) using the A relative Stratified Sampling. the Achievement Goal Questionnaire (AGQ) by Elliot and McGregor (2001), academic identity Measure (AIM) by Was & Isaacson (2008), Academic help-seeking (AHS) by Ryan & Pintrich (1997) & (2008). Academic buoyancy Student (ABS) by Martin & Marsh (2008) were administrated. The structural equation model was used for analysis and the findings are as follows. The results showed that "the effect of Achievement Goal Orientation on academic achievement" and "the effect of Academic Help-Seeking on Academic Buoyancy" did not significant. "Academic identity status" on "Academic Help-Seeking " has been confirmed. The results also indicate the mediation of the variable of Academic Help-Seeking in relation to "Achievement Goal Orientation" and "Academic Buoyancy" and in relation to "status of academic identity" on "Academic Buoyancy" has been confirmed. Teachers, counselors, and psychologists can enhance students' "academic buoyancy" by raising the level of "Achievement Goal orientation" and helping to identify the appropriate "academic identity status" with their interests and competencies, and creating a supportive atmosphere for help-seeking behaviors.

Item Type: Other
Persian Title: نقش جهت گیری هدف پیشرفت، منزلت هویت تحصیلی و کمک طلبی تحصیلی در پیش¬بینی پایستگی تحصیلی
Persian Abstract: پایستگی تحصیلی یک سازه مثبت در روانشناسی مثبت گرا است. پس می¬توان با بررسی متغیرهایی که بر پایستگی تحصیلی موثر هستند، شرایط را برای پرورش دانش¬آموزان پایسته آماده کرد. این مطالعه درصدد است تا روی این مساله مطالعه کند که سه متغیر روانشناسی مدرسه مثبت جهت گیری هدف پیشرفت، منزلت هویت تحصیلی و کمک طلبی تحصیلی تا چه اندازه توانایی پیش¬بینی پایستگی تحصیلی دانش¬آموزان پایه دوازدهم تحصیلی را دارد. نمونه مورد مطالعه را 507 دانش آموز پایه 12 تشکیل دادند که 248 دانش¬آموز پسر و 259 دانش¬آموز دختر بودند. از چهار ابزار استاندارد جهت گیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001)، پرسشنامه استاندارد منزلت هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008)، ابزار کمک طلبی تحصیلی ریان و پینتریچ (1997)، پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که «تاثیر جهت¬گیری اهداف پیشرفت برپایستگی تحصیلی» و «تاثیر کمک¬طلبی بر پایستگی تحصیلی» تاثیر نداشته است. اما نتایج «تاثیر منزلت هویت تحصیلی بر پایستگی تحصیلی»و« تاثیر جهت گیری اهداف پیشرفت بر کمک¬طلبی تحصیلی»و«تاثیر منزلت هویت تحصیلی بر کمک¬طلبی تحصیلی» تایید شده است. همچنین نتایج بیانگر نقش میانجی¬گری متغیر کمک طلبی تحصیلی در رابطه «جهت¬گیری تحصیلی» و «پایستگی تحصیلی» و در رابطه «منزلت هویت تحصیلی» بر «پایستگی تحصیلی» است.
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 09 Nov 2020 08:33
Last Modified: 09 Nov 2020 08:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12196

Actions (login required)

View Item View Item