The Effection of the psychological Needs and Educational motivation on the academical Procrastination by Mediating Gender Properties of Undergraduate Students Mohaghegh Ardabili University

akhavi samarein, Zahra and Akbari, Mahdi The Effection of the psychological Needs and Educational motivation on the academical Procrastination by Mediating Gender Properties of Undergraduate Students Mohaghegh Ardabili University. University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
صحافی طرح خانم اخوی ثمرین.pdf

Download (680kB)

Abstract

Abstract . It is necessary to discuss the factors affecting procrastination in terms of the fact that both the percentage of prevalence in the community and its forms (study, test anxiety, ready articles, etc.) are identified. Understanding the variables of academic procrastination on the one hand prevents the consequences of failure at university and creates a pleasant environment for learning. This study to investigate the effect of basic psychological needs and motivation levels on academic procrastination of students of Mohaghegh Ardabili University. This study sought to achieve seven main hypotheses. The present research method is also considered as a correlational research category. 498 students were selected by stratified sampling from Mohaghegh Ardabili University. Among the three tools in the questionnaire were Solomon and Roth Bloom's procrastination, psychological basic need by Deci & Raian & academical Motivation by valerand. Structural equation modeling is used in this research to analyze the data. Amos software has been used under Windows 8. The significance level of this study was selected by reviewing the research background (α = 0.05). The findings showed that for all students (n = 498), about eight percent of students' negligence variance is explained by model variables. The results showed that the standard beta was the path of psychological basic needs to intrinsic motivation, the path of psychological basic needs to intrinsic motivation, the path of lack of motivation for academic procrastination, the path of intrinsic motivation to academic procrastination, the path of external motivation to academic procrastination, and path of external motivation to academic procrastination has also been significant between male and female students. But the standard beta does not make sense for the basic motivational psychological needs of external motivation for male and female students. The mediating role of the variable of Amotivation in the relationship between basic psychological needs and procrastination has been confirmed.

Item Type: Other
Persian Title: تاثیر نیازهای روانشناختی و انگیزش تحصیلی بر اهمال کاری تحصیلی با میانجی گری ویژگی های جنسیتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
Persian Abstract: طرح بحث بررسی عوامل موثر بر اهمالكاري از اين نظر ضروري است كه هم ميزان درصد شيوع آن در جامعه و هم اشكال آن (مطالعه، اضطراب امتحان، نوشتن مقالات و غیره) شناسايي می شوند. شناخت متغیرهای پیش¬بین اهمال¬کاری تحصیلی از یک سو از پیامدهای شکست در دانشگاه پیشگیری به عمل می آورد و محیطی خوشایند برای یادگیری را ایجاد می کند و از سوی دیگر می¬تواند در دستیابی به روش¬های مناسب و تکیه بر اولویت¬های کاربردی کمک کند. این مطالعه در صدد است تا تاثیر نیازهای بنیادین روانشناختی و سطوح انگیزش بر اهمال کاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی را بررسی نماید. این مطالعه درصدد تحقق هفت فرضیه اصلی بوده است. روش تحقیق حاضر از نظر روش نیز در دسته ی تحقیقات همبستگی محسوب می گردد. 498 دانشجو به روش نمونه گیری طبقه ای از دانشکده های دانشگاه محقق اردبیلی انتخاب شدند. از سه ابزار پرسشنامه اهمال کاری سولومن و راث بلوم (1984)، ابزار نیازهای بنیادین روانشناختی دسای و رایان (2000) و ابزار انگیزش تحصیلی والرند (1992 به نقل از مطیعی و همکاران، 1391) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. در اين پژوهش براي تجزيه و تحليل داده ها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار ایموس تحت ویندوز8 استفاده شده است. سطح معناداری این مطالعه با مرور پيشينه ی پژوهشي( 05/0 =α) انتخاب شده است. یافته ها نشان داد که برای کل دانشجویان حدود هشت درصد از واریانس اهمال¬کاری دانشجویان توسط متغیرهای مدل تبیین می¬شود. همچنین نتایج نشان داد که بتای استاندارد مسیر نیازهای بنیادین روانشناختی به انگیزش درونی، مسیر از نیازهای بنیادین روانشناختی به انگیزش درونی، مسیر بی انگیزگی به اهمال¬کاری تحصیلی، مسیر انگیزش درونی به اهمال¬کاری تحصیلی، مسیر انگیزش بیرونی به اهمال¬کاری تحصیلی و مسیر انگیزش بیرونی به اهمال¬کاری تحصیلی هم بین دانشجویان دختر و پسر معنی¬دار بوده است. اما بتای استاندارد مسیر نیازهای بنیادین روانشناختی به انگیزش بیرونی برای دانشجویان پسر و دختر معنی¬دار نمی¬باشد. نقش میانجی متغیر بی¬انگیزگی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و اهمال¬کاری تایید شده است.
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 09 Nov 2020 08:33
Last Modified: 09 Nov 2020 08:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12197

Actions (login required)

View Item View Item