The peredecting entrepreneurship based on job engagement, job commitment and job security in employments organization of education and training

Vejdani Choshali, Somaye and Sheykholeslami, Ali and Rezaeishararif, Ali (2016) The peredecting entrepreneurship based on job engagement, job commitment and job security in employments organization of education and training. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (پیش¬بینی کارآفرینی بر اساس اشتیاق شغلی، تعهد شغلی و امنیت شغلی در کارمندان سازمان آموزش و پرورش شهرستان لاهیجان)
Somaye Vejdani Choshali.pdf

Download (479kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present research was aimed at examining the prediction of entrepreneurship in terms of career enthusiasm, job commitment and job security. Method of the research was the type of descriptive and correlation. The statistic population consists of all of education system employees of Lahijan city in 1394-95 school’s year. With attention to the limitation of statistical population, all of 158 employees selected as statistical sample. Finally, 150 of questionnaires were analyzable. In order to collecting data, Moghimi and Ramezan entrepreneurship questionnaire, Salvanova and Schiefele job engagement questionnaire, Allen and Mayer job commitment questionnaire, and Niessi Job security questionnaire were used. The collected data were analyzed by using coefficient of Pearson correlation and regression analysis. The results showed that there is significantly positive relationship between job engagement (strength, self- dedication, attraction), job commitment (Normative commitment, continued commitment and affective commitment), job security (less movement in the job, choosing appropriate job, job satisfaction, economical satisfaction, being affective in workplace, sense of peace, organizational commitment and advocating of the organization) with entrepreneurship in employees of education system organization. The results of regression analysis also showed that %31 of entrepreneurship whole variance of education system employees is predictable in terms of job engagement, job commitment and job security variables. Therefore, it can be concluded that job engagement, job commitment and job security are the related variables of entrepreneurship and they need planning.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: پیش¬بینی کارآفرینی بر اساس اشتیاق شغلی، تعهد شغلی و امنیت شغلی در کارمندان سازمان آموزش و پرورش شهرستان لاهیجان
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف پیش¬بینی کارآفرینی بر اساس اشتیاق شغلی، تعهد شغلی و امنیت شغلی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. کلیّه¬ی کارمندان اداره‏ی آموزش و پرورش شهر لاهیجان در سال‏تحصیلی 95-1394 جامعه¬ی آماری این پژوهش را تشکیل می¬دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‏گیری در دسترس، 158 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که در نهایت پرسشنامه‏ی 150 نفر قابل تحلیل بود. برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه¬ی کارآفرینی مقیمی و رمضان، پرسشنامه¬ی اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی، پرسشنامه¬ی تعهد شغلی آلن و مایر و پرسشنامه¬ی امنیت شغلی نیسی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از آزمون‏های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که بین اشتیاق شغلی (نیرومندی، وقف¬خود و جذب)، تعهد شغلی (تعهد هنجاری، تعهد مستمر و تعهد عاطفی) و امنیت شغلی (جابجایی کمتر در شغل، انتخاب شغل مناسب، رضایت شغلی، رضایت اقتصادی، عاطفی بودن محیط کار، احساس آرامش، تعهد سازمانی و دفاع از سازمان)، با کارآفرینی در کارمندان سازمان آموزش و پرورش رابطه‏ی¬ مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 31 درصد از کل واریانس کارآفرینی کارمندان سازمان آموزش و پرورش براساس متغیرهای اشتیاق شغلی، تعهد شغلی و امنیت شغلی قابل پیش‏بینی است. بنابراین، می¬توان نتیجه گرفت که اشتیاق شغلی، تعهد شغلی و امنیت شغلی از متغیرهای مرتبط با کارآفرینی می-باشد که نیازمند برنامه¬ریزی می¬باشند
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaeishararif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 22 Oct 2018 15:12
Last Modified: 22 Oct 2018 15:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1220

Actions (login required)

View Item View Item