Ghamari Givi, Hossein and Ghavibazu, Effat Assessment of self statement in clients with anxiety and depression and investigation it in the process of counseling. University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
گزارش خود گویی..pdf Download (765kB) |
Abstract
The aim of this study was to determine the relationship among different types of self-talk with symptoms of anxiety, depression, somatization and distress in normal people and also to determine changes in self-talk of people with disorders as an indicator of change in counseling and psychotherapy process. The first research method was the correlation-prediction type and the second research method was quasi-experimental. The statistical population for the first method included 378 students and people with disabilities and the second statistical population included 12 people with disabilities who referred to Sepand Counseling Center. Sampling method for the first sample was multi-stage cluster and for the second sample was available. The Varieties of Inner Speech Questionnaire (VISQ) and Four-Dimensional Symptom Questionnaire (4DSQ) were administered to all subjects. For information analysis, Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis were used in a step-by-step manner and dependent t-test. The results showed the strongest self-talk for predicting anxiety, depression and somatization disorders is other type of self-talk. On the other hand, in those with distress symptoms, evaluation / critical self-talk was appropriate predictive. Also Positive-regulative self-talk negatively predicted anxiety, depression, and distress. In normal people, positive regulative self-talk is considered an appropriate predictor. These findings, along with the effectiveness of psychotherapy on evaluation / critical self-talk in people with disorders, lead to the conclusion that there are two types of self-assessment: evaluation / critical and positive regulative self-talk that have a more powerful construct validity.
Item Type: | Other |
---|---|
Persian Title: | ارزیابی خودگویی در اختلال ضطراب و افسردگی و بررسی آن در فرایند مشاوره |
Persian Abstract: | هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه انواع خود گویی با علائم اضطراب، افسردگی ، اختلال جسمی شده و پریشانی در افراد بهنجار و نیز تعیین تغییر در خود گویی افراد دارای اختلال به عنوان شاخص تغییر در فرایند مشاوره و روان درمانی بود.بنابراین در این پژوهش روش پژوهشی اول از نوع همبستگی-پیش بینی و روش پژوهشی دوم نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری برای روش اول شامل 378 نفر از دانشجویان و افراد دارای اختلال بود و جامعه آماری دوم شامل 12 نفر از افراد دارای اختلال مراجعه کننده به مرکز مشاوره سپند بود.روش نمونه گیری برای نمونه اول خوشه ای چند مرحله ای و برای نمونه دوم در دسترس بود.دو پرسشنامه صحبت با خود درونی و پرسشنامه چهار بعدی علامت برای همه آزمودنی ها اجرا شد.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ازآزمون های ضریب همبستگی پیرسن و تحلیل رگرسیون چند متغییره به شیوه گام به گام وآزمون t وابسته استفاده گردید.نتایج نشان داد که قوی ترین خودگویی برای پیش بینی اختلال های اضطراب ، افسردگی و جسمی سازی از نوع دیگری است. از طرف دیگر در آزمودنی های دارای علائم پریشانی، خود گویی ارزیابی/ انتقادی پیش بین مناسب بود.همچنین خود گویی مثبت-تنظیم کننده به طور منفی اختلال اضطراب ،افسردگی و پریشانی را پیش بینی می کند. در افراد بهنجار خودگویی مثبت-تنظیم کننده پیش بین مناسب تلقی می شود.این یافته ها در کنار اثربخشی روان درمانی بر خودگویی ارزیابی/ انتقادی در افراد دارای اختلال به این نتیجه رهنمون می شود که دو نوع خود گویی ارزیابی-انتقادی و مثبت-تنظیم کننده از روایی سازه ای قدرتمند تری برخوردار هستند. |
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
Date Deposited: | 09 Nov 2020 08:37 |
Last Modified: | 09 Nov 2020 08:37 |
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12204 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |