Manufacturing brake lining friction material by using of agricultural waste

Moezzipour, Bita and Moezzipour, Aida Manufacturing brake lining friction material by using of agricultural waste. University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
خاتمه طرح.pdf

Download (645kB)

Abstract

In this study, the properties of free copper and free asbestos friction materials by using of cellulosic waste were investigated to make brake linings. Friction materials, including 20% cellulose waste (rice husk and paper waste), were used to make industrial brake linings, and the properties of the lining samples were tested according to relevant standards. These properties were shear strength and tribological properties (wear rate and coefficient of friction). The results showed that the average shear strength of brake linings made of rice husk in normal condition is 35% and after heating is 24% higher than brake linings made of paper waste. Also, the average friction coefficient of linings made of rice husk in the thermal stages of wear and friction test is 35% higher than brake linings made of paper waste and the average wear rate of linings made of rice husk is 67% less than linings made of paper waste. Also, all the properties of brake linings made of rice husk were in the standard allowable limits. Thus, it can be said that by using of rice husk without copper and asbestos, the desirable properties of the brake pads can be achieved, and thus this formulation can be used in the production of car brake linings.

Item Type: Other
Persian Title: تولید کامپاند مواد اصطکاکی لنت ترمز با استفاده از ضایعات کشاورزی
Persian Abstract: در این پژوهش ویژگی های مواد اصطکاکی بدون مس و آزبست، با استفاده از پسماند سلولزی برای ساخت لنت ترمز بررسی شد. مواد اصطکاکی شامل 20 درصد پسماند سلولزی(پوسته شالی و پسماند کاغذ) برای ساخت لنت ترمز به روش صنعتی استفاده شد و ویژگی های نمونه های لنت ساخته شده طبق استانداردهای مربوطه مورد آزمون قرار گرفت. این ویژگی ها عبارت بود از مقاومت برشی و ویژگی های سایشی (نرخ سایش و ضریب اصطکاک). نتایج نشان داد میانگین مقاومت برشی لنت ترمزهای ساخته شده با پوسته شالی در حالت نرمال 35 درصد و پس از حرارت دادن 24 درصد بیشتر از لنت ترمزهای ساخته شده با سلولز کاغذ است. همچنین میانگین ضریب اصطکاک لنت های ساخته شده با پوسته شالی در مراحل حرارتی آزمون سایش و اصطکاک 35 درصد بیشتر از لنت ترمزهای ساخته شده با سلولز کاغذ است و میانگین نرخ سایش لنت های ساخته شده با پوسته شالی 67 درصد کمتر از لنت های ساخته شده با سلولز کاغذ است همچنین کلیه ویژگی های لنت ترمزهای ساخته شده با پوسته شالی در حدود مجاز استاندارد است. به این ترتیب می توان گفت که با استفاده از پوسته شالی بدون استفاده از مس و آزبست می توان به ویژگی های مطلوب لنت ترمز دست یافت و به این ترتیب می توان از این فرمولاسیون در تولید لنت ترمز خودرو استفاده نمود.
Subjects: Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Natural Resources
Divisions > Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Natural Resources
Divisions: Subjects > Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Natural Resources
Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Natural Resources
Date Deposited: 09 Nov 2020 08:35
Last Modified: 09 Nov 2020 08:35
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12212

Actions (login required)

View Item View Item