investigate the relationship between teacher- student relations and traditional education with anxiety and depression among students with mediating role of shame

Kiani, Ahmadreza and Hasanzade, Afshin investigate the relationship between teacher- student relations and traditional education with anxiety and depression among students with mediating role of shame. University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
teacher std hamananjoo.pdf

Download (967kB)

Abstract

The aim of this research was to investigate the relationship between teacher- student relations and traditional education with anxiety and depression among girls' students with mediating role of shame and guilt. In regard to the purpose, this research was applicable and in regard to procedure it was correlation study. Study community included all middle and high school girls' students of Rasht City that among them 250 students selected as sample by available sampling. Research questionnaires included: student-teacher relationship, traditional education questionnaire, Patient Health Questionnaire-2, The Brief Shame and Guilt Questionnaire and generalized anxiety disorder questionnaire. Path analysis was used to analyze the data. Findings showed that teacher-student relationship directly and indirectly by mediating role of shame and guilt predict depression and anxiety. The study findings showed that the modal had a good fitness in students’ community and can explain anxiety and suicide properly. It can conclude that teacher-student relationship plays a critical role in student Mental health.

Item Type: Other
Persian Title: بررسی رابطۀ بین روابط معلم-دانش¬آموز و آموزش سنتی با اضطراب و افسردگی در دانش¬آموزان با میانجی¬گری احساس شرم
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین روابط معلم-دانش¬آموز و آموزش سنتی با اضطراب و افسردگی در دانش¬آموزان با میانجی¬گری احساس شرم و گناه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش¬های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش¬آموزان دختر راهنمایی و متوسطه شهر رشت تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه ارتباط معلم-دانش¬آموز، پرسشنامۀ آموزش سنتی، پرسشنامۀ اختلال اضطراب فراگیر، مقیاس کوتاه شرم و گناه و پرسشنامه سلامت بیمار (افسردگی) بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل مسیر که با استفاده از آن روابط علی متغیرهای پژوهش بررسی شد. یافته¬ها نشان داد که ارتباط معلم¬دانش¬آموز چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم به واسطۀ شرم و گناه قادر به پیش¬بینی افسردگی و اضطراب بود. همچنین مدل پیش¬بینی اضطراب و افسردگی از برازش مطلوبی در جمعیت دانش¬آموزان برخوردار بود. نتیجه این که ارتباط معلم¬دانش¬آموز نقشی کلیدی در سلامت روان دانش¬آموز دارد.
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 09 Nov 2020 08:43
Last Modified: 09 Nov 2020 08:43
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12225

Actions (login required)

View Item View Item