The Effectiveness of Cognitive Games on Executive Actions for Children with Attention Deficit Symptoms

کیانی, عاطفه and افشار, کبری and شیرازی, محمود (1399) The Effectiveness of Cognitive Games on Executive Actions for Children with Attention Deficit Symptoms. The Effectiveness of Cognitive Games on Executive Actions for Children with Attention Deficit Symptoms.

[img] Text
1.pdf

Download (520kB)

Abstract

Objectives: The Purpose of this Study was to Investigate the Effectiveness of (handwritten) and pencil-based cognitive games on executive actions in children with attention deficit Symptoms. Method: The present research method is a quasi-experimental, pretest-posttest of one group. The statistical population of this study was children with a 6-8 year old deficiency in Mashhad. the sample of 10 people from Alvand rehabilitation center were selected through a sampling method based on selected criteria. The research tools were Snap (1980), Wechsler cocktail breeding test, Wisconsin Card Classification Test (1948). Data were analyzed by SPSS-16 software using t-test. Results: The results of t-test showed that the average of performance scores in the experimental group was significantly higher than the pre-test. Conclusion: According to the results of the research, manual cognitive games and pen-paper are effective on the performance of children with attention deficit disorder. Therefore, to improve and empower the executive practices of children with a disability, cognitive games and pen-paper can be used, which is much less costly than the Nero-feedback and some of the software used in cognitive rehabilitation.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی بازی‌های شناختی بر کنش‌های اجرایی کودکان دارای نشانگان نارسایی توجه
Persian Abstract: هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازیهای شناختی دستی(سنتی) و قلم- کاغذی بر کنش‌های اجرایی کودکان مبتلا به نشانگان نقص توجه انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشي از نوع پیش آزمون- پس آزمون یک گروه بود. جامعه آماری این پژوهش را کودکان دارای نقص توجه 6-8 ساله شهر مشهد تشکیل دادند. با روش نمونه گیری در دسترس از 10 نفر ازمرکز توانبخشی الوند براساس ملاکهای تعیین شده بعنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس‌های اسنپ (1980)، آزمون فراخنای ارقام وکسلرکودکان، آزمون دسته بندی کارت‌های ویسکانسین(1948) بود. اطلاعات جمع آوری شده از طریق آزمون آماری تی وابسته با نرم افزار(SPSS-16) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج آزمون تی وابسته نشان دادکه میانگین نمرات کنش‌های اجرایی گروه آزمایش درپس آزمون به طور معناداری بیشتر از پیش آزمون بودند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش،بازیهای شناختی دستی و قلم – کاغذی بر عملکرد اجرایی کودکان مبتلا به نقص توجه موثر است. بنا براین برای بهبود و توانمند سازی کنش‌های اجرایی کودکان دارای نقص توجه می توان از بازیهای شناختی دستی و قلم- کاغذی استفاده نمود که بسیار کم هزینه تر از روش نرو فیدبک و برخی از نرم افزارهایی که در توانبخشی شناختی مورد استفاده قرار می گیردمی باشد.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 20 Jan 2021 06:09
Last Modified: 20 Jan 2021 06:09
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12237

Actions (login required)

View Item View Item