Speech Exercise and Its Role on Increasing Visual Concentration in Male and Female Students with Down Syndrome

kiyaee, Maryam and dehghan, Sanaz and mohammadi, Ziba Speech Exercise and Its Role on Increasing Visual Concentration in Male and Female Students with Down Syndrome. Speech Exercise and Its Role on Increasing Visual Concentration in Male and Female Students with Down Syndrome.

[img] Text
ورزش گوی‌رانی و نقش آن بر افزایش میزان تمرکز دیداری در دانش‌آموزان دختر و پسر مبتلا به سندرم داون.pdf

Download (1MB)
[img] Text
ورزش گوی‌رانی و نقش آن بر افزایش میزان تمرکز دیداری در دانش‌آموزان دختر و پسر مبتلا به سندرم داون.pdf

Download (1MB)

Abstract

Down syndrome is one of the most common congenital chromosomal abnormalities that is always associated with mental retardation. These children have a lot of learning problems and the learning process cannot be done without attention and concentration. Therefore, the design of appropriate programs to increase concentration and attention is one of the most important factors for helping this spectrum of people in society. The purpose of this study was to investigate the effect of Orbiter exercise on memory and attention in children with Down syndrome. In this experimental study, 12 girls with Down syndrome were selected randomly from Two Exceptional Children Education Centers in Hormozgan Provincein Who were studying in the school year of 2016-2017, were selected by available sampling method. The age range of the participants was 9 to 13 years. Students were divided into 2 groups of 6 people and one group was considered as the control group. The research was experimental and pre-test and post-test design with control group. Comet squares test or Toulouse-Pyrin precision test was used to measure the visual focus of children in Down syndrome. Orbiter test for the experimental group was performed in 10 sessions of 45 minutes and the control group performed only daily activities during this period. The results showed that there was a significant difference between the mean post-test scores of the two experimental and control groups at the p<0/05 level. This means that the performance of Orbiter play has had a positive and significant effect on children's visual focus. Based on the results of this study, using Orbiter exercises can improve the focus and attention of children with Down syndrome. Therefore, this exercise is recommended as part of a physical education program for people with Down syndrome.

Item Type: Article
Persian Title: ورزش گوی‌رانی و نقش آن بر افزایش میزان تمرکز دیداری در دانش‌آموزان دختر و پسر مبتلا به سندرم داون
Persian Abstract: سندرم داون از متداول‌ترین اختلالات کروموزومی مادرزادي است که همیشه عقب‌ماندگی ذهنی را با درجات مختلف به همراه دارد. این کودکان دارای مشکلات فراوانی در زمینه یادگیری بوده و فرآیند یادگیري بدون توجه و تمرکز لازم نمی‌تواند انجام پذیرد. بنابراین طراحی برنامه‌های مناسب افزایش تمرکز و توجه از مهمترین عوامل برای کمک به این طیف از افراد جامعه می¬باشد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ورزش گوی‌رانی بر بهبود حافظه و توجه در کودکان مبتلا به سندرم‌داون است. در این تحقیق تجربی، 24 دانش‌آموز مبتلا به سندرم‌داون (12 دختر و 12 پسر) از دو مرکز آموزش کودکان استشنایی استان هرمزگان به صورت تصادفی انتخاب گردید و به عنوان نمونه در دسترس قرار گرفتند. محدوده سنی شرکت کنندگان 9 تا 13 سال بود. دانش‌آموزان به 4 گروه 6 نفره تقسیم شدند (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل). پژوهش از نوع آزماشی بوده و از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. از آزمون مربعات دنباله‌دار یا آزمون دقت تولوز-پیرون برای سنجش تمرکز دیداری کودکان استفاده شد. آزمون گوی‌رانی برای گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقه انجام شد و گروه کنترل در این مدت فقط فعالیت‌های روزمره را انجام دادند. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود داشت. بدین معنا که اجرای بازی گوی‌رانی بر افزایش تمرکز دیداری دانش‌آموزان اثر مثبت و معنی‌دار داشته است. بنابراین، با بهره‌گیری از ورزش گوی‌رانی می‌توان تمرکز و توجه کودکان مبتلا به سندرم‌داون را بهبود بخشید.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 20 Jan 2021 09:16
Last Modified: 20 Jan 2021 09:16
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12247

Actions (login required)

View Item View Item