The Effectiveness of Computer Educational Games on the Mood of Students with Autism Disorder

احمدی, احمد and صالحی, حامد The Effectiveness of Computer Educational Games on the Mood of Students with Autism Disorder. The Effectiveness of Computer Educational Games on the Mood of Students with Autism Disorder.

[img] Text
2.pdf

Download (1MB)

Abstract

The purpose of this study was to determine the effectiveness of computer educational games on mood disorder in students with autism disorder. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study consisted of all children with autism disorder in Tehran in the academic year 1396-1396. In this study, 16 male students with autism were selected using convenience sampling method and were randomly assigned into two experimental (n=8) and control (n=8) groups. At first, both groups were assessed by the Toronto Emotional Disability Scale (2009). The experimental group received 12 sessions of 25-minute sessions during the two months of computer training, while the control group did not receive such intervention. At the end, both groups were re-evaluated by the Toronto Emotional Impairment Scale (Toronto) (2009). Data were analyzed using analysis of covariance. The findings of this study showed that computer games play an effective role in reducing the mood of students with autism disorder. Therefore, based on the results, computer games can be used as a useful way to reduce the problems of students with autism.

Item Type: Article
Persian Title: اثربخشی بازیهای آموزشی رایانهای بر ناگویی خلقی دانش آموزان مبتلا به اختلال اتیسم
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازیهای آموزشی رایانه ای بر ناگویی خلقی دانش آموزان مبتلا به اختلال اتیسم بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش 1931 تشکیل دادند. در این پژوهش 11 دانش آموز پسر - را کلیه مبتلا به اختلال اتیسم شهر تهران در سال تحصیلی 1931 مبتلا به اختلال اتیسم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش ) 8 نفر( و کنترل) 8 نفر( به شیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروه توسط مقیاس نارسایی هیجانی مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو 2001 (، مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 12 جلسه 22 دقیقه ای در طول 2 ماه بازیهای آموزشی رایانه ( ای رادریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را دریافت نکردند. در پایان دوباره هر دو گروه مجددا توسط مقیاس نارسایی هیجانی مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو ) 2001 ( مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها این پژوهش نشان داد که بازیهای آموزشی رایانه ای بر کاهش ناگویی خلقی دانش آموزان مبتلا به اختلال اتیسم موثر است. از این رو با توجه به نتایج به دست آمده می توان از بازیهای آموزشی رایانه ای به عنوان روشی مفید در کاهش مشکلات دانش آموزان مبتلا به اختلال اتیسم سود جست.
Subjects: Divisions > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Divisions: Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Subjects > Conferences > International Conference on Exceptional Children-September 2020
Date Deposited: 20 Jan 2021 09:53
Last Modified: 20 Jan 2021 09:53
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/12253

Actions (login required)

View Item View Item